Tjøme kirke har fått tilskudd på en million kroner

Riksantikvaren, på vegne av Barne- og familiedepartementet, lyste ut tilskudd til kulturhistorisk viktige kirker tidligere i år. Tildelingen er nå klar, og Tjøme kirke er blant 37 kirker som får støtte.

Ordfører i Færder kommune, Jon Sanness Andersen, foran Tjøme kirke. Foto. - Klikk for stort bildeOrdfører i Færder kommune, Jon Sanness Andersen, foran Tjøme kirke.

Pengene vil gå til utbedring av trappegavler, teglsteins kor, pilastere, vindusomramminger og resterende naturstein på skipet.

Det er et kommunalt og nasjonalt ansvar å sette i stand de gamle kirkene våre for nye generasjoner. Kirkebyggene er de fremste kulturminnene våre og spiller en viktig rolle i mange menneskers liv, sier ordfører i Færder kommune, Jon Sanness Andersen.

Resterende arbeider ved Tjøme kirke

Mange av de eksisterende fugene mellom naturstein og teglstein er blitt utbedret med sementmørtel i årenes løp. Sementmørtel er en tett mørtel som har medført oppbygging av fukt i konstruksjonen og medfølgende forvitring av kalkmørtel og frostsprengning av teglstein. I 2021 ble deler av kirken rehabilitert, tårn, utvalgte gesimser, vindusomramming og deler av natursteins mur rehabilitert. Skadet tegl ble byttet, sementmørtel ble fjernet og erstattet med fuger i kalkmørtel som er diffusjonsåpen og slipper ut fukt fra konstruksjonen.

Tjøme kirke sett fra sørsiden med stillaser. Foto. - Klikk for stort bilde

Etter anbefaling fra Riksantikvaren vil kirkelig fellesråd utføre tilsvarende arbeider som i 2021 på trappegavler, teglsteins kor, pilastere, vindusomramminger og resterende naturstein på skipet. Arbeidene er tid- og ressurskrevende, men viktig for å forhindre ytterligere skader utvendig på kirken.

Det er veldig bra at vi nå kan ferdigstille rehabiliteringen på utsiden av Tjøme kirke. Dette skulle i og for seg bare mangle for kirken kunne jo ikke stå halvferdig, men jeg ble veldig glad når jeg fikk beskjed om at midlene var på plass, avslutter Sanness Andersen.