Topp stemning og over 100 nye samarbeidsavtaler på Frivilligbørs

Ukrainsk senter "Vi Sammen" og Arabisktalende forening lagde samarbeidsavtale.

Over 100 avtaler om samarbeid ble skrevet da suksessen Frivilligbørs Færder og Tønsberg ble arrangert onsdag på Støperiet.

Arrangementet, som ble arrangert for andre gang, samlet ca 50 frivillige organisasjoner, organisasjoner, lokale bedrifter og offentlige virksomheter som møttes for å utveksle ønsker og ideer til samarbeid. Stemningen under børsen var på topp og mange nye muligheter og nettverk ble skapt.

Frivillighetskoordinatorene Eva Marie Wang-Norderud (Tønsberg kommune) og Helena Bisgaard (Færder kommune) er kjempefornøyde med resultatet.

- Det var en kjempestemning på Støperiet! Alle var så glade, positive, engasjerte og ivrige etter å finne noen å samarbeide med, sier Bisgaard.

Hjelper hverandre

De to timene på Støperiet resulterte i et mangfold av flotte avtaler til glede og nytte for de ulike deltakerne på frivilligbørsen. Her er noen av avtalene:

• EcoOnline og Kreftforeningen: Foredrag om arbeidsliv og kreft fra Kreftforeningen. EcoOnline kan dele kunnskap om alt fra bærekraft, åpenhetslov til HMS og kjemikaliedokumentasjon
  • DNT Tønsberg og omegn og Loggen kystlag: Loggen bygger pram(mer) - inntil 4 stk til DNT-hytte på Håøya. DNT sørger for materialkostnadene.
  • Fritid Færder og Kreftforeningen: Aktivitet for våren 2024. Fritid Færder kan tilby noen tilrettelegginger, Gjelder for barnefamilier med blant annet gaming, spill, m.m.
  • Hogsnes helsehus og Organisasjonen «Du og jeg»: Førstehjelpskurs fra Hogsnes Helsehus - Skravlekopp -vertinne fra "Du og jeg"
  • Tønsberg Rotary, Tønsberg frivilligsentral og Nes sykehjem og omsorgsboliger: Busstur med beboere i Tønsberg og omegn mot undervisning om demens. Frivilligsentralen låner ut buss.
  • Sjølystsenteret og Loggen kystlag: Loggen kystlag kommer til Sjølyst for å holde foredrag om Scanrope, Kaldnes og velferden på Kaldnes.
  • Stiftelsen Norsk nødhjelp og Tønsberg læringssenter: Praktisk bistand med lasting av nødhjelpstransport, lagerarbeid. Deltagerne fra TL får mot og fellesskap, språktrening.
  • Nøtterøy historielag og Sidebygningen Tønsberg kommune: Besøke Fagertun inklusiv turomvisning.
  • Frelsesarmeen Tønsberg og Skagerak International School: Praksis/arbeidstrening for elever og deltakere i kantine, kafe, matutdeling, sykkelverksted og gatefotball.
  • Teieskogen nærmiljøpark, korketrekkeren og Færder frivilligsentral: Tilby bruk av utearena med grillplass og skibakke + gjensidig fremsnakk lokalt.

Hva er en frivilligbørs?

En frivilligbørs fungerer slik at næringsliv, offentlige virksomheter og frivillighet inviteres til å lage avtaler om å hjelpe hverandre og utveksle tjenester. Plakater blir skrevet med hva man ønsker og hva man trenger, og kommunen stiller med arena og børsmeglere.