8 Barnehagen som pedagogisk virksomhet
Kjennetegn på vårt pedagogiske innhold:
Barnehagens ulike planer
De ansatte bruker årsplanen i det pedagogiske arbeidet. Vi lager også tidslinjer på 4 uker av gangen som beskriver prosjektfremdriften. Foreldre får innblikk i arbeidet hver uke via nyhetsbrev de pedagogiske lederne skriver.
Lenke til forskning vi støtter oss til:
Utvalg og tilgjengelighet av lekemateriell og barns lekemuligheter i det fysiske innemiljøet i barnehagen | Nordisk barnehageforskning
Innendørs risikofylt lek: Muligheter for spenning og variasjon i barnehagens lekemiljøer?
Vi må stole på leken, ifølge professor. Han er skeptisk til mer veiledet lek i barnehager og SFO
Hva kjennetegner gode lekemiljøer i barnehagen?
Iscenesettelse av barnehagens lekemiljø – fra nye erfaringer til eksperimenterende og utforskende praksis | Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk
Barn er budbringere | KF
Planlegging
Vi har planleggingsdager, ledermøter, fagmøter og personalmøter der det pedagogiske arbeidet planlegges og evalueres.
Årsplan
Årsplan godkjennes av SU og beskriver det pedagogiske arbeidet og ansvaret vi har som det første skrittet i barnets utdanningsløp.
Vurdering
Vi evaluerer fortløpende, men har to grundige vurderinger til jul og i juni der vi setter arbeidet under lupe med spørsmålene:
- Ivaretar vi barns rettigheter med de valgene vi tar?
- Gir det mening?
- Er det håndterbart?
- Er det begripelig?
Dokumentasjon
Systematisk og kontinuerlig estetisk og pedagogisk dokumentasjon av arbeidet jobbes med som et utviklingsområde vi opplever vi har kommet langt med. Dette, sammen med nyhetsbrev og fagspråket, gjør at vi kan forklare og diskutere det pedagogiske innholdet i hverdagen med fag-ro.
Tilrettelegging av det allmennpedagogiske tilbudet for barn som trenger ekstra støtte
Vi har et eget spes.ped. team med spesialpedagog og vernepleier som jobber med enkeltbarn og i barnegruppene for å ivareta barnas behov og rettigheter.