Årsplan Barnas Have

4 Barnehagens formål og innhold

Barnehagen skal ivareta barnas behov for omsorg:

Personalets personlige profesjonelle relasjonskompetanse er grunnleggende avgjørende for barns psykiske helse og hensynet til barnets beste.  Alle barn har rett til å føle seg trygge, og det er vårt ansvar som jobber i barnehagen, å møte hvert enkelt barn på en god måte. Gode relasjoner fordrer derfor fagkunnskap om blant annet tilknytning, mentalisering, barns utvikling og hjernens naturlige utvikling der barn i ulike aldre har ulike behov som vi ansatte må møte med god omsorg og forståelse.

Barnas have har ansatte som

  • aktivt søker kunnskap om barns utvikling og behov
  • er sensitive, responderende og tilgjengelige i samspill med barn
  • har en bevissthet rundt begrepet mentalisering og sin egen mentaliseringsevne
  • følger barnets initiativ og er inntonet på barnets behov i en gitt situasjon
  • jobber systematisk med observasjon og beskriver samspillssekvenser faglig og objektivt

 

Barnehagen skal arbeide med barns psykososiale miljø

I rammeplanen står det at barnehagen skal aktivt legge til rette for omsorgsfulle relasjoner mellom barna og personalet og mellom barna, som grunnlag for trivsel, glede og mestring. Personalet skal arbeide for et miljø som ikke bare gjør barna til mottakere av omsorg, men som også verdsetter barnas egne omsorgshandlinger.

Barnas have har ansatte som 

  • er godt kjent med lovverket og paragraf § 41, 42 og 43 
  • kontinuerlig reflekterer over egen væremåte og påvirkning 
  • leser rommet og bidrar klokt inn i ulike situasjoner og relasjoner 
  • aktivt går inn i lek og relasjoner 
  • samarbeider og snakker med foreldre med tillit og åpenhet 
     

Barnehagen skal ivareta barns behov for lek

Noe av det som kjennetegner Barnas have, er satsningen på lek og troen på lekens kraft og betydning for barnas opplevelse av trivsel og trygghet, både i øyeblikket, men også den varige effekten det har barns utvikling. Vi jobber kontinuerlig med psykisk helsefremmende mennesker og miljøer, og prioriterer leken som det aller viktigste.

Barnas have har ansatte som:

  • har kunnskap om barns rett til lek, lekens betydning og lekens egenverdi i barns liv
  • organiserer dagen slik at barna kan sette i gang, styre og strukturere leken sin selv
  • skaper fysiske miljøer der kunnskapen om lek gjenspeiles
  • deltar i barns lek på en støttende og utforskende måte
  • har et tilgjengelig fagspråk knyttet til lekens betydning, lekemiljøer og materialer

 

Barnehagen skal fremme danning

Barnehagen skal støtte oppunder at barna har en sterk opplevelse av mening i sitt eget liv. I psykisk helsefremmende barnehager er det fagmiljøet som skal prege barnehagen, et fagmiljø der ansattes valg omkring det pedagogiske innholdet tar utgangspunkt i verdiene nedfelt i barnehagens samfunnsmandat. Det innebærer at danning, demokrati, barns autonomi og medvirkning er noen av de viktigste fundamentene for arbeidet.

Barnas have har ansatte som:

  • forstår at barns danning er en prosess som påvirkes av mennesker og miljøer rundt seg.
  • har bevissthet om at barn må få utvikle sin personlighet, sine talenter og psykiske og fysiske evner i samspill med andre.
  • er opptatt av barns autonomi og lar barnet i stor grad mestre selv
  • som hjelper barnet når det har behov for støtte 5. oppmuntrer barnets egne innspill og uttrykk

 

Barnehagen skal fremme læring

I tillegg til å ha kunnskap om barnets dannelsesprosesser må lederne og øvrige ansatte ha tillit til og tro på at lek er «godt nok». Det er barnet som skal få være hovedaktørene i det som skjer til daglig. Selv om kravene og påleggene økes i barnehagen, skal ikke leken forstyrres – det er dette som er det fundamentalt viktigste verktøyet for utdanningen. Det er i leken læringen skjer.

Barnas have har ansatte som:

  • har kunnskap om hvordan barn utvikler seg og lærer
  • legger til rette for gode opplevelser
  • støtter og anerkjenner barnas tempo og behov
  • leser barnas individuelle læringsprosesser
  • vet at læring skjer i trygge relasjoner

 

Barnehagen skal fremme vennskap og fellesskap

Viktige faktorer for et godt liv, er en opplevelse av tilhørighet og fellesskap med andre mennesker, nære og fortrolige vennskap, mestring av skole eller jobb og en følelse av mening med det vi driver med. Å kunne få mulighet til å leke med vennene sine og ha andre å dele opplevelser sammen med, det er en av de viktigste oppgavene vi som ansatte i barnehager skal legge til rette for.

Barnas have har ansatte som:

  • skaper god struktur og fleksibilitet i hverdagen
  • verner om barns lek og relasjoner
  • er rollemodell med gode verdier
  • samarbeider god med kollegaer og foreldre
  • inkluderer og anerkjenner mangfoldet i barnehagen

 

Barnehagen skal fremme kommunikasjon og språk

Kommunikasjon er så mye mer enn det verbale språket. Det er betydningsfullt hvordan kommunikasjonen barna imellom er, og hvordan barn og ansatte er sammen om å oppdage og erfare

ting som er nytt for alle. Barn er helt avhengig av de rundt seg for å tilegne seg språket og gode måter å kommunisere på. 

Barnas have har ansatte som:

  • er bevist på hvordan vi kommuniserer
  • har kunnskap om ASK og øver på dette sammen med kollegaer
  • leser bøker sammen med barna
  • lager gode språkmiljøer som motiverer barna til å bruke eget språk
  • jobber i små grupper som gir gode muligheter for å utvikle det verbale språket