Årsplan for Føynland barnehage

9 Barnehagen som pedagogisk virksomhet

 Med bakgrunn i debatten om utfordringer rundt barn og unges livsmestring og helse i dagen samfunn, har vi valgt å rette fokus på følgende tema: Sosial kompetanse med fokus på psykisk robuste og motstandsdyktige barn i dagens samfunn.

Vi skal innhente kunnskap og kompetanse innenfor dette temaet, både intern og eksternt. Det skal utarbeides en kompetanseplan i forbindelse med tema.

 

Planlegging

«Planlegging gir personalet grunnlag for å tenke og handle langsiktig og systematisk i det pedagogiske arbeidet. Planleggingen skal bidra til kontinuitet og progresjon for enkeltbarn og barnegruppen» (Utdanningsdirektoratet 2017, s:37).

For å ivareta vårt samfunnsmandat jobber Føynland barnehage med planlegging med bakgrunn i:

Personalmøter

Planleggingsdager

 Avdelingsmøter

  • Pedagogmøter
  • Ulik kartlegging og vurdering
  • Samarbeid med USN
  • Tverrfaglig samarbeid
  • Fag tid og plantid for ansatte
  • Observasjoner og refleksjoner
  • Barnesamtaler
  • Rammeplanen
  • HPO

Årsplan

«Årsplanen er et arbeidsredskap for barnehagepersonalet og dokumenterer barnehagens valg og begrunnelser. Årsplanen kan gi informasjon om barnehagens pedagogiske arbeid til myndighetsnivåene, barnehagens samarbeidsparter og andre interesserte». (Utdanningsdirektoratet 2017, s: 37)

  • Arbeidsdokument som er utarbeidet av personalet
  • Er utarbeidet med utgangspunkt i å favne alle aldersgrupper og progresjon.
  • Gi informasjon om pedagogisk retning.
  • Kvalitetssikres av SU.

 Vurdering

«Hovedformålet med vurderingsarbeidet er å sikre at alle barn får et tilbud i tråd med barnehageloven og rammeplanen. Vurderingsarbeidet skal bygge på refleksjoner som hele personalgruppen er involvert i». (Utdanningsdirektoratet 2017, s:38)

  • Ut fra gruppen og barns progresjon.
  • Vurderinger ut fra barns stemme og barns medvirkning.
  • Systematisk vurderinger og refleksjoner i personalet for å sikre god faglig kvalitet og utvikling.
  • Foreldreundersøkelse hvert år.
  • Vurdering gjennom dokumentasjon

Dokumentasjon

«Dokumentasjon av personalets arbeid synliggjør hvordan personalet arbeider for å oppfylle kravene i barnehageloven og rammeplanen». (Utdanningsdirektoratet 2017, s: 39)

  • Synliggjøring av ulike arbeidsdokumenter.
  • Bildedokumentasjon.
  • Ulike metode og kartleggingsverktøy.

Tilrettelegging av det allmenn pedagogiske tilbudet for barn som trenger ekstra støtte

«Barnehagen skal sørge for at barn som trenger ekstra støtte, tidlig får den sosiale (psykiske), pedagogiske og/eller fysiske tilretteleggingen som er nødvendig for å gi barnet et inkluderende og likeverdig tilbud». (Utdanningsdirektoratet 2017, s: 40)

  • Eksterne og interne rutiner.
  • Observasjoner og kartlegging.
  • Tverrfaglig samarbeid.
  • Spesialpedagogisk ressurs.
  • BTI