Årsplan for Føynland barnehage

10 Barnehagen som pedagogisk virksomhet

Barnehagens pedagogiske innhold

Beskrivelser av hvordan vi konkret jobber med dette vil komme i ½ årsplaner, periodeplaner og evalueringer på IST-Home.

Vurderingen av siste barnehageår og hvordan dette har betydning for årets planer:

Ut ifra utdanningsdirektoratets ståstedsanalyse for barnehageansatte, interne kartlegginger og utviklingsplaner, gjør vi våre vurderinger og tar nødvendige justeringer underveis i barnehageåret. 

Barnehagens ulike tiltak i forhold til samfunnsmandatet: 

  • Et trygt sted å være
  • Et godt sted å lære
  • Vi har faglig trygghet og fremtidsrettet læring med vekt på sosial tilhørighet
  • Føynland barnehages visjon er vårt overordnende mål i vår pedagogiske plattform. 
  • Verdiene i Føynland barnehage, trygghet og ansvar, toleranse, glede og undring, kreativitet og optimisme legges til grunn for vårt overordnende mål som ivaretar vårt samfunnsmandat. 

Barnehagens organisering og struktur:

Føynland barnehage har 4 avdeling. 

Barnehagens ulike planer: beskrivelser av vårt pedagogiske arbeid vil komme i ½ årsplaner, periodeplaner og evalueringer.

Planlegging

Barnehagen planlegger det pedagogiske arbeidet på avdelingsmøter, personalmøter og planleggingsdager. Det er også daglig planlegging og evalueringer.

Årsplan

Hoveddokumentet på årsplanen følger veilederen til Færder kommunale barnehager. I tillegg har vi ½ årsplaner, periodeplaner evalueringer som vi utarbeider gjennom året på planleggingsdager, personalmøter og avdelingsmøter. Se vår nettside her.

Vurdering

Barnehagen og avdelingene gjennomfører vurderinger og evalueringer underveis i barnehageåret.

Dokumentasjon:

Barnehagen har gjennom barnehageåret ulik form for dokumentasjon. Vi har ulike dokumentasjonsmetoder ut ifra hva som skal dokumenteres. Dette kommer tilsyne i ulike dokumenter, både eksternt og internt.

Tilrettelegging av det allmennpedagogiske tilbudet for barn som trenger ekstra støtte

Det pedagogiske personalet tilrettelegger sammen med det øvrige teamet for å ivareta barn som trenger ekstra hjelp og støtte. Inkludering og mestring – alle skal med, er vår pedagogiske intensjon.