11 Barnehagens arbeidsområder
Progresjon
Progresjon i barnehagen innebærer at alle barna skal utvikle seg, lære og oppleve fremgang. Alle barna skal kunne oppleve progresjon i barnehagens innhold, og barnehagen skal legge til rette for at barn i alle aldersgrupper får varierte leke-, aktivitets- og læringsmuligheter. For å kvalitetssikre dette har Føynland barnehage valgt å ha periodeplaner, i tillegg til halvårsplaner, knyttet opp til barnehagens verdier og for å synliggjøre det pedagogiske arbeidet med; læring, danning, fagområdene og de mange intelligenser. Disse periodeplanene blir evaluert slik at vi til enhver tid har fokus på enkeltbarns og barnegruppas utvikling. Innholdet som blir planlagt på hver avdeling ivaretar barns alder og utvikling, medvirkning tilpasset alder, og forutsetninger og utvikling. Barna skal få utfordringer tilpasset sine erfaringer, interesser, kunnskaper og ferdigheter. Barnehagene har i tillegg ukeplaner med konkret innhold. Progresjon synliggjøres gjennom periodeplaner, evalueringer, temavegger, temabord, den daglig kontakt med foreldre, spontane og planlagte utviklingssamtaler, formingsaktiviteter, samlingsstund, læringsrom, selvstendighetstrening og mestring (mat, påkledning, turer), samspill og dialog mellom foreldre, ansatt og barn.
Barnehagens digitale praksis
Barnehagen bruker digitale verktøy ut ifra tema og innhold, som for eksempel fellesopplevelser som «Bli med dansen», fakta programmer i forhold til temaarbeid. Det brukes til skoleforberedende oppgaver som språk og matematikk. Foto og teknikker. Vi legger til rette for ulike behov og ulikt kunnskapsnivå.