5 Barnehagens formål og innhold
Formål og innhold
Dokumentasjon av det pedagogiske arbeidet skal inngå i barnehagens arbeid med å planlegge, vurdere og utvikle den pedagogiske virksomheten med bakgrunn i kravene som foreligger i rammeplan for barnehager og barnehageloven, vil vår dokumentasjon ut til foreldrene i barnehagen være som følger:
- plan for perioden, enkelte midtveis evalueringer og slutt evaluering
Planlegging gir personalet grunnlag for å tenke og handle langsiktig og systematisk i det pedagogiske arbeidet. Viser her til barnehagens årsplan, som ligger her. Denne danner grunnlag for periodeplanene og evalueringene. Barnehagen skal jevnlig vurdere det pedagogiske arbeidet. Det betyr at det pedagogiske arbeidet skal beskrives, analyseres og fortolkes ut fra barnehagens planer.
Periodeplanene og evalueringene skal ha tydelig faglig fokus og innhold, samt gi rom for barns medskaping, og ha stort fokus på OMSORG, LEK, DANNING OG LÆRING, som dere kan lese mer om i Rammeplanen for barnehager.
Barnehagen skal ivareta barnas behov for omsorg
Omsorg i barnehagen handler både om relasjonen mellom personalet og barna, og om barnas omsorg for hverandre. Å gi barn mulighet til å gi hverandre og ta imot omsorg, er grunnlaget for utvikling av sosial kompetanse, og er et viktig bidrag i et livslangt læringsperspektiv. Barn har rett til omsorg og nærhet. For barnehagen er det en primæroppgave å gi omsorg og nærhet, og sørge for at barna ut fra alder og individuelle forutsetninger blir møtt med lydhørhet, innlevelse og vilje til samspill.
Færder kommunale barnehager har kompetanse innenfor Circle of Security (COS) som gir et verktøy til å forstå bedre hvilke behov barn har, hvilke signaler de gir og hva vi kan gjøre for å møte disse behovene bedre. Spesialpedagogene i barnehagen er sertifisert, og de har ansvar for implementering av COS for barnehagens ansatte. Det er laget en implementeringsplan for dette arbeidet.
Alltid: Vær STØRRE, STERKERE, KLOKERE og GOD.
Når det er mulig: Følg barnets behov.
Når det er nødvendig: Ta styring.
Barnehagen skal ivareta barnas behov for lek:
Leken har en egenverdi og er en viktig del av barnekulturen. Leken har mange uttrykksformer, og kan føre til forståelse og vennskap på tvers av alder og språklig og kulturell ulikhet. I samhandling med andre legges grunnlaget for læring og sosial kompetanse. Leken stimulerer ulike sider av barnets utvikling, både språklig, sosialt og motorisk. Leken er med på å utvikle kreativiteten og evnen til å løse problemer.
Gjennom lek og eksperimentering lærer barnet mye om hvordan verden fungerer. De lærer også hvordan de skal forholde seg til andre mennesker.
Rammeplanen sier at «leken skal ha en sentral plass i barnehagen og at lekens egenverdi skal anerkjennes».
Lek er læring.
Barnehagen skal fremme danning
Danning handler om å utvikle kunnskap, verdier og holdninger sammen, gjennom dialog, hvor alle anerkjennes som selvstendige mennesker med følelser og tanker i en felles prosess. Dannelse handler om å bli seg selv sammen med andre. Danning handler om oppdragelse, grensesetting og det å være høflig, som går på hvordan vi oppfører oss mot andre og det å ha respekt for andre mennesker. Barna skal lære å bli selvstendige, utvikle en etisk vurderingsevne, evne til å yte motstand og være solidariske. De skal skape forståelse for felles verdier og normer og inneha handlingskompetanse. Vi legger til rette for gode samtaler og undring, godt samspill, lek og utforskning, være støttende, lyttende og deltagende og å gi gode felles opplevelser.
Barnehagen skal fremme læring
Barnehagen skal støtte barns nysgjerrighet, vitebegjær og lærelyst og bidra til et godt grunnlag for livslang læring. Begrepet livslang læring viser til at læring skjer på ulike arenaer gjennom hele livet. Læring foregår i det daglige samspillet med andre mennesker og med miljøet, og er nært sammenvevd med omsorg og lek, læring og danning. Barn kan lære gjennom alt de opplever og erfarer på alle områder. Leken er vesentlig for læring i Føynland barnehage.
Barnehagen skal fremme vennskap og fellesskap
Evne til vennskap krever at barnet har god evne til å omgås andre, eller høy sosial kompetanse. På den ene siden fokuseres det på hvilken betydning vennskapet spiller for utviklingen av sosial kompetanse. På den andre siden pekes det på hvilken betydning sosial kompetanse spiller med tanke på å klare å bygge opp og ivareta vennskap. Vennskap er basert på frivillighet, vi voksne kan bestemme at barn skal leke sammen, som kamerater, men vi kan ikke bestemme at de skal like hverandre.
Barnehagen skal fremme kommunikasjon og språk
Færder kommune sine «Språk lese- og skriveplan» er et verktøy vi bruker. Språkmiljø: Voksne som språklige stillasbyggere – gode forbilder ved å være bevisst på; språkutviklende samtaler, utvekslingstone – dialog som styres av barna, benevning, bekreftelse ved gjentakelse, anerkjennelse, åpne spørsmål, utvidende samtaler, innføring av nye ord og begreper og involvering. Kommunikasjon ved talespråk eller ved alternative kommunikasjonsmetoder.