Kjennetegn på måloppnåelse av utviklingsområder |
Barnehagen skal ivareta barnas behov for omsorg. Omsorg i barnehagen handler både om relasjonen mellom personalet og barna, og om barnas omsorg for hverandre. Barnehagen skal gi barn mulighet til å gi og ta imot omsorg, som er grunnleggende for utvikling av sosial kompetanse, som er et viktig bidrag i et livslangt læringsperspektiv. Barn har rett til omsorg og nærhet. For barnehagen er det en primæroppgave å gi omsorg og nærhet, og sørge for at barna ut fra alder og individuelle forutsetninger blir møtt med lydhørhet, innlevelse og vilje til samspill. Færder kommunale barnehager har kompetanse innenfor Circle of Security (COS) som gir et verktøy til å forstå bedre hvilke behov barn har, hvilke signaler de gir og hva vi kan gjøre for å møte disse behovene bedre. |
Psykososialt arbeid: Barnehagen skal sørge for at barna har et trygt og godt psykososialt barnehagemiljø gjennom systematisk arbeid med vekt på observasjoner, kartlegging, faglig utvikling, kvalitet og kompetanse. Dette gjøres med utgangspunkt i barnehagens interne rutiner. |
Barnehagen skal ivareta barnas behov for lek. Leken har en egenverdi og er en viktig del av barnekulturen i barnehagen. Barnehagen skal legge til rette for gode vilkår for lek- og lekekompetanse hvor leken skal ha en sentral plass for barns utvikling. De voksne skal være gode rollemodeller og gi barna verktøy for lek, læring og mestring. |
Barnehagen skal fremme danning. Barnehagen skal legge til rette for at barn får mulighet til å tenke selv, søke kunnskap, reflektere over og vurdere vedtatte sannheter, stille spørsmål og yte motstand på egne og andres vegne. Barnet skal få erfare de ulike prosessene som et ledd i egen identitetsutvikling og selvfølelse. |
Barnehagen skal fremme læring: Barnehagen skal støtte barns nysgjerrighet, vitebegjær og lærelyst og bidra til et godt grunnlag for livslang læring. Læring foregår i det daglige samspillet med andre mennesker og med miljøet, og er nært sammenvevd med omsorg og lek, læring og danning. Barn kan lære gjennom alt de opplever og erfarer på alle områder. |
Barnehagen skal fremme vennskap og fellesskap. I barnehagen skal alle barn kunne erfare å være betydningsfulle for fellesskapet og å være i positivt samspill med barn og voksne. Barnas selvfølelse skal støttes, samtidig som de skal få hjelp til å mestre balansen mellom å ivareta og ta hensyn til egen og andres behov. |
Barnehagen skal fremme kommunikasjon og språk. Barnehagen skal anerkjenne og verdsette barnas ulike kommunikasjonsuttrykk og språk. Barnehagen skal legge til rette for et godt og variert språkmiljø både verbalt, nonverbalt og gjennom ASK. Kommunikasjon og språk, uavhengig av form, er viktig for utviklingen av læring, trygghet, relasjoner, tilhørighet og demokratisk deltakelse. |