Årsplan Herstadløkka barnehage

4 Barnehagens formål og innhold

Kjennetegn på måloppnåelse av utviklingsområder 

Barnehagen skal ivareta barnas behov for omsorg.

Omsorg skal prege alle situasjoner i hverdagslivet. Omsorg skal komme til uttrykk når barn leker og lærer, i stell, ved måltider og ved påkledning. Omsorg er nært knyttet til oppdragelse, helse og trygghet, og samtidig en viktig forutsetning for barnets utvikling og læring. 

I Vestskogen, Labakken og Herstadløkka barnehager:

  • dekker vi barnas primære behov i forhold til stell, mat og klær, 
  • støtter, hjelper og trøster vi barna 
  • gir vi barna ros og positive tilbakemeldinger
  • ser hvert enkelt barn og tar de på alvor 
  • gir vi barna varierte utfordringer og rom for meningsfylte aktiviteter 

Psykososialt arbeid: barnehagens arbeid med systematisk forebygging av mobbing og krenkende oppførsel for å skape et godt og inkluderende miljø for alle barn.

Barnas fysiske og psykiske helse skal fremmes i barnehagen.  Arbeid med relasjoner mellom voksne og barn og barna imellom er sentralt for å utvikle og sikre barna et godt psykososialt barnehagemiljø. Gode erfaringer gjennom trygge relasjoner styrker selvbildet, øker trivselen, og bidrar til positiv utvikling.

 I Vestskogen, Labakken og Herstadløkka barnehage:

  • legger vi stor vekt på å bygge trygge og gode relasjoner til hvert barn 
  • har vi voksenrollen og SBI (se barnet innenfra) som faglig fokusområde
  • jobber vi systematisk for å skape et trygt og godt barnehagemiljø der barna trives og er sosialt inkludert 
  • Vi arbeider systematisk med å kartlegge voksen-barn og barn-barn relasjon to ganger i året
  • Vi har kjennskap til aktivitetsplikt som krever at vi følger med på hvordan barna har det, undersøker og setter inn tiltak ved mistanke om at et eller flere barn ikke har det bra i barnehagen. Vi har også en skjerpet aktivitetsplikt ved mistanke om at noen i personalet krenker barn.
  •  Vi har utarbeidet tiltaksplaner som trer i verk dersom et barn opplever seg krenket, eller mobbet av andre barn, eller voksne som jobber i barnehagen 

Barnehagen skal ivareta barnas behov for lek.

Leken skal ha en fremtredende plass i barns liv i barnehagen. Leken har egenverdi og er en viktig side i barnekulturen. Den er en grunnleggende livs- og læringsform som barn kan uttrykke seg gjennom.

 I Vestskogen, Labakken og Herstadløkka barnehage: 

  • er vi bevisste på innredningen av det fysiske rom
  • setter vi av tid og verner om barnas lek
  • har vi variert lekemateriell
  •  er vi aktive voksne som deltar og veileder i lek for å utvikle vennskap

Barnehagen skal fremme danning.

Danning er en kontinuerlig prosess med utgangspunkt i dagliglivets praksis og forutsetter refleksjon. Danning er mer omfattende enn omsorg, lek og læring. Danning er noe som skjer gjennom erfaringer. Det er praktisk klokskap/livskunnskap, som man ikke kan lese noe sted. Danning må sees i sammenheng med våre verdier og holdninger i samfunnet generelt. Hva verdsetter vi? Hvilke holdninger vil vi til livs?

 I Vestskogen,Labakken og Herstadløkka barnehage skal vi 

  • hjelpe, motivere og veilede barna til «å tenke sjelv og mene, og kunne stå for det man sier» 
  •  reflektere og filosofere sammen med barna rundt små og store hendelser 
  • legge vekt på et likeverdig samspill, respekt og god kommunikasjon 

Barnehagen skal fremme læring.

Barnehagen skal støtte barns nysgjerrighet, vitebegjær og lærelyst til et godt grunnlag for livslang læring. 

I Vestskogen, Labakken og Herstadløkka barnehage: 

  •  har vi prosjektarbeid ut fra barnas interesser
  • utforsker og undrer vi oss sammen med barna
  • bruker vi kommunens «Språk-, lese- og skriveplan» som veileder til barnets språkutvikling 
  • legger vi det sosiokulturelle læringssynet til grunn for valg av metoder 
  • oppmuntrer vi til fantasi og nysgjerrighet, som er grunnleggende for ny læring.
  • legger vi til rette for at barn lærer med hele seg og alle sansene 
  • sørger vi for at undring blir delt og videreført til små og store prosjekter 
  • støtter vi barna i læring, ved at å gi dem redskap til å finne svarene selv 
  • gir vi barna muligheter til å gjøre egne aktive erfaringer og oppdagelser 
  • er vi aktivt deltakende og nysgjerrige sammen med barna
  •  bruker vi pedagogisk dokumentasjon som redskap for progresjon

Barnehagen skal fremme vennskap og fellesskap.

Sosial kompetanse handler om å kunne samhandle positivt med andre i ulike situasjoner. Denne kompetansen uttrykkes og tilegnes av barn i samspill med hverandre og voksne. Den gjenspeiles i barns evne til å ta initiativ og til å opprettholde vennskap. Sosial kompetanse er vesentlig for å motvirke utvikling av problematferd som diskriminering og mobbing. 

 

I Vestskogen, Labakken og Herstadløkka barnehage:

  • fokuserer vi på det positive og gir ekte ros og oppmuntring 
  • tilrettelegger vi for og verner om barnas lek 
  • deltar vi i lek og aktiviteter sammen med barna
  • har vi flere faste tradisjoner (turer, markeringer, grupper), som skaper samhold og fellesskap og som inkluderer alle 
  • gir vi barna tid og rom til å løse konflikter seg imellom så langt det er mulig, men alltid i trygge rammer 
  • gir vi barna felles opplevelser
  • sikrer vi at alle har en lekevenn
  • er vi bevisste på at vi er rollemodeller 
  • synliggjør vi barnas positive sider, slik at de føler seg betydningsfulle og opplever mestring.
  • får vi fram det unike ved hvert barn
  • hjelper vi barna å sette grenser for seg selv og å respektere andres grenser 
  • tar vi oss tid til å gi barna mulighet til å få en begynnende forståelse for egne og andres følelser

Barnehagen skal fremme kommunikasjon og språk.

I Vestskogen,Labakken og Herstadløkka barnehage:

  •  støtter vi barna i å kommunisere, medvirke, lytte, forstå og skape mening
  • anerkjenner og verdsetter vi barnas ulike kommunikasjonsuttrykk og språk, bl.a. tegnspråk 
  • er vi bevisste vår rolle som språklige forbilder og lytter i kommunikasjonen med barna 
  • bidrar vi til språklig mangfold 
  • er vi kjent med og følger opp Språk-, lese og skriveplan, og legger til rette for språkgrupper Språk-, lese og skriveplan 2022-2027
  •  Vi i barnehagen jobber kontinuerlig og målrettet med språkmiljø og tiltak som skal bedre barnas språkutvikling. Planen gir føringer til ansatte i barnehagen og oppfordrer også foreldre til å samarbeide om barnets språkutvikling.