5 Barns medvirkning
Barnehagens oppdrag er å gi barn reelle handlingsmuligheter til å kunne delta og medvirke i sitt eget liv. Med utgangspunkt i barns rett til å medvirke i eget liv, har vi valgt prosjektarbeid som en metodikk for å ivareta denne retten, se tidligere beskrevet i “barnehagens arbeidsmetoder”. Barns medvirkning i prosjektarbeid handler om å inkludere alle barn ut fra deres egne personlige forutsetninger og anerkjenne barna som likeverdige. På mange måter handler barns medvirkning, gjennom prosjektarbeidet, om å medvirke i en prosess og å skape et demokratisk fellesskap. Hvordan medvirkning ser ut i praksis vil være avhengig av barnets alder og modenhetsgrad.
Noen kjennetegn kan være:
- Personalet observerer og lytter til barna og prøver å tolke deres ulike uttrykksmåter.
- Personalet oppmuntrer barna til aktivt å uttrykke sine tanker, følelser og meninger verbalt og nonverbalt
- Personalet setter av tid og rom med barna for samtaler om deres opplevelser, meninger og ønsker.
- Personalets observasjoner og tolkninger danner grunnlaget for at barna får medvirke i barnehagehverdagen
- I prosjektarbeid står barns medvirkning sentralt, og barna er viktige og aktive aktører for å drive prosjektene fremover.
Voksenrollen og tilstedeværelse er her sentrale begreper.
Personalet har ansvar for relasjonen mellom barn og voksne i alle situasjoner i løpet av barnehagedagen. Personalet skal bruke sin kompetanse om barn og barns utvikling for å legge til rette for barns individuelle- og samfunnsmessige utvikling. Personalet i Brattås kommunale barnehage skal alltid ha barns beste i fokus. Dette betyr at personalet alltid ønsker barnets beste, ut ifra situasjon, forutsetninger og forventninger. Hvordan personalet møter barnet i sin virkelighet avhenger av kunnskap og kompetanse på aldersadekvate behov for utvikling, læring og danning. I tillegg kreves det refleksjon omkring hvilke behov som ligger bak barnets atferd og følelsesuttrykk, og hvordan følelser styrer hvordan barnet reagerer i ulike situasjoner. De ansatte i barnehagen har ansvar for at barna kjenner seg trygge og er inkludert i fellesskapet. I Brattås kommunale barnehage har vi relasjonskompetente ansatte som er bevisste på relasjonsarbeid, og skaper trygge, gode relasjoner til barna. De mestrer å ta barnas perspektiv, lytte og observere i dybden. Dette er av stor betydning – både hjemme og i barnehagen, for barnas trygghet, tilknytning og utvikling. Relasjonsarbeid er et kontinuerlig arbeid, og det handler i stor grad om bevisstgjøring av voksnes holdninger og verdier. Vi skal fremme retten til å være ulike og ses på mangfold som en ressurs – barna i Brattås kommunale barnehage skal bli trygge på hvem de er. For å få dette til, må de ansatte tone seg på barna og møte de der de er. Relasjonsarbeidet er viktige byggeklosser i arbeide for god psykisk helse hos barna, og er avgjørende for at utvikling og læring skal skje.