Årsplan for Lindhøy barnehage - under utarbeiding

8 Barnehagen som pedagogisk virksomhet

Barnehagens mandat og føringer i barnehageloven og rammeplan legger grunnlaget for barnehagen som pedagogisk virksomhet. 

Kjennetegn på vårt pedagogiske innhold:

  • Vurdering av siste barnehageår og hvordan dette har betydning for årets planer.
  • Barnehagens ulike tiltak opp mot samfunnsmandatet.
  • Spesielle tema og satsningsområder i arbeid med barna.
  • Barnehagens organisering og struktur.
  • Barnehagens ulike planer.

 

Planlegging

  • Barnehagen planlegger sin pedagogiske virksomhet didaktisk. En viktig del av didaktisk planlegging er evaluering og vurdering.
  • Planleggingen sikrer forutsigbarhet og trygghet for barn, foresatte og ansatte, samt en god progresjon i arbeidet i barnehagen, ut ifra lover, forskrifter og lokale planer.
  • Hele personalgruppen har et eierskap til barnehagens planer og er med på å utarbeide disse.
  • Personalet kartlegger barnas interesser og tar hensyn til dette i sine planer.
  • Foresattes innspill og tilbakemeldinger i det daglige og gjennom fora som FAU og SU tas hensyn til i planlegging.

 

Vurdering

  • Vurdering skjer gjennom refleksjon i hverdagen.
  • Vurdering settes i system, ukentlig, på avdelingsmøter og ledermøter.
  •  Vurdering skjer på personalmøter og planleggingsdager. 
  • Vurdering gjennom samtaler med barn og foresatte, i det daglige og i utviklingssamtaler. 
  • Vurdering fører til at man endrer eller forbedrer praksis i barnehagen.

 

Dokumentasjon

  • Dokumentasjon forteller foresatte og barn hva vi har gjort i form av bilder og tekst i ulike forum, som på IST eller på veggene i barnehagen.
  • Pedagogisk dokumentasjon er et kollegialt verktøy for refleksjon, vurdering og planlegging som har til hensikt å gjøre barnehagen til en lærende organisasjon.  
  • Personalet observerer og dokumenterer det barna er opptatt av, reflekterer sammen med barn, foresatte og øvrige ansatte og tar så valg for videre arbeid.
  • Planer og vurdering dokumenteres skriftlig og systematisk gjennom barnehageåret. 
  • Avdelingene gir hver måned ut månedsbrev med en kort vurdering av forrige måned og plan for neste.

 

Tilrettelegging av det allmenpedagogiske tilbudet for barn som trenger ekstra støtte

  • Alle barn skal oppleve et likeverdig og inkluderende barnehagetilbud.
  • Personalet har god kjennskap til det enkelte barns behov, hva de mestrer og hvor de trenger tilrettelegging.
  • Personalet har tett og god kontakt med foresatte.
  • Barnehagen har barneressurs og spesialpedagog som deltar aktivt ute på avdelingene og sikrer at alle barn skal ha mulighet til å delta i lek og aktiviteter.
  • Personalet bruker konkreter og bilder for å visualisere 

 

Ulike planer som brukes i barnehagen

  • Årsplan - Barnehageloven pålegger alle barnehager å utarbeide en egen årsplan. Denne skal godkjennes av barnehagens SU. Årsplanen er barnehagens overordnede plan som bygger på barnehageloven, rammeplanen og føringer fra kommunen. 
  • Årsplanen er et arbeidsdokument for personalet og dokumenterer barnehages valg og muligheter. Årsplanen brukes aktivt i personalets planlegging og vurderingsarbeid.  
  • Månedsplan - Avdelingene gir ut ny plan hver måned. Denne inneholder en evaluering fra forrige måned og informasjon om hva avdelingen vil jobbe med videre.
  • Planer for faste tradisjoner og feiringer kommer i tillegg til årsplan og månedsplan.