Årsplan for Lindhøy barnehage - under utarbeiding

10 Barnehagens fagområder

Rammeplanen beskriver syv fagområder alle barnehager er forpliktet å jobbe med. I Lindhøy barnehage vil vi jobbe med disse områdene i det daglige og gjennom ulike prosjekter og aktiviteter.

Kommunikasjon, språk og tekst.

  • Barna møter et språkmiljø der materiell og leker innbyr til samtaler og språkfremmende aktiviteter.
  • Barna blir gjort kjent med ulike former for litteratur, som bøker, eventyr, rim og regler.
  • Personalet er gode språkmodeller som deltar i lek og setter ord på det som skjer i leken.
  • Personalet er bevisste på sin rolle og er nærværende i samtaler og undringer sammen med barna i alle dagens hverdagssituasjoner. 
  • Personalet anerkjenner alle barns kommunikasjon, både verbal, kroppsspråk og gjennom ulike kommunikasjonshjelpemidler.

Kropp, bevegelse, mat og helse

  • Barna møter et utemiljø med rom for allsidig bevegelse og motoriske aktiviteter.
  • Personalet legger til rette for aktiviteter der barna opplever mestring og progresjon. Et eksempel er “2-kilometer`n”. En runde barna blir kjent med i løpet av barnehagetiden sin. De yngste er kanskje med i vogn i begynnelsen, så går de deler av veien før de eldste hopper og spretter seg igjennom på kort tid.
  • Barnehagen benytter skogen og andre områder i nærmiljøet for bevegelseslek.
  • Barnehagen legger vekt på et sunt og næringsrikt kosthold med grovt brød, grønnsaker og frukt hver dag.
  • Barna deltar aktivt i matlaging.

Kunst, kultur og kreativitet

  • Barna blir kjent med ulike former for sanseuttrykk som, sang, dans og musikk. 
  • Barna får prøve ut ulikt formingsmateriell og finne sine egne kreative uttrykk.
  • Barnehagen markerer merkedager gjennom året. Tradisjoner og merkedager som markeres beskrives nærmere i egen periodeplan.
  • Barnehagen samarbeider med kulturskolen om et opplegg for førskolebarna med sang og bevegelse.

Natur, miljø og teknologi

  • Barna går på turer i barnehagens nærmiljø, i skog og ved sjø. De får kjenne naturkreftene på kroppen og erfare vær, vind og hvordan årstidene påvirker naturen vi omgir oss med.
  • Barna deltar aktivt i å så planter og høste inn det vi dyrker selv. De får erfaringer med å bruke ulike verktøy.
  • Personalet er bevisste rundt det å leve mer bærekraftig. Barna deltar aktivt i kildesortering og har som prosjekt å begynne med kompost.
  • Personalet bruker eksperimenter sammen med barna for å gi nye erfaringer og felles opplevelser.
  • Barna blir kjent med ulik teknologi som vi omgir oss med i ved å delta aktivt i  hverdagen.

Antall, rom og form

  • Barna møter matematiske begreper som en naturlig del av sin barnehagehverdag.
  • Personalet er bevisste på å bruke matematiske begreper og gir barna mange muligheter til å øve på problemløsning.
  • I lek og aktiviteter er tall, størrelser, ulike former og sortering  en naturlig del, eller som de ansatte kan bringe inn for å utvide leken.

Etikk, religion og filosofi

  • Barna får gjennom feiringer, makeringer og et åpent og inkluderende barnehage liv kjennskap til at det er mange ulike måter å leve på. Barnehagen markerer de høytidene som er representert i barnehagen.
  • Personalet er bevisste rollemodeller for barna. De har en åpen holdning og viser interesse for å bli like godt kjent med alle. 
  • Personalet har samtaler med barna og de undrer seg sammen. Barna får erfare at det ikke alltid finnes et svar på alle spørsmål eller at det kan finnes flere ulike svar.

Nærmiljø og samfunn

  • Barna blir i løpet av sin barnehagetid godt kjent i sitt nærmiljø. Gjennom turer og bruk av ulike funksjoner i nærmiljøet blir barna kjent med, butikker, bibliotek, havn, skog, strand og mye annet.
  • Barna får erfare det å være del av et samfunn, der vi har ulike levemåter, ulike familieformer og ulik kulturell og religiøs bakgrunn.