Årsplan for Lindhøy barnehage - under utarbeiding

4 Barnehagens formål og innhold

Barnehagen skal ivareta barnas behov for omsorg.

Omsorg er en forutsetning for at barn skal oppleve trygghet og trivsel i barnehagen. 

Mål: Alle barn skal få dekket sitt behov for omsorg, trygghet og øve på selv å ha omsorg for sine medmennesker.

Kjennetegn:

  • Hver enkelt barn skal bli møtt av lydhøre og sensitive voksne.
  • Personalet har kompetanse i COS (Circle of security)  og SBI (Se barnehagebarnet innenfra) som verktøy for å forstå hvilke behov det enkelte barnet har.
  • Barna møtes av varme og tydelige voksne som legger til rette for at vi sammen får øve på, og erfare en gjensidig omsorg.


Psykososialt arbeid: barnehagens arbeid med systematisk forebygging av mobbing og krenkende oppførsel for å skape et godt og inkluderende miljø for alle barn.

Mål: Alle barn skal oppleve et godt og inkluderende barnehagemiljø. Barnehagen skal motvirke alle former for diskriminering og utenforskap. 

Kjennetegn:

  • Barnehagen legger vekt på gode felles-opplevelser for å skape trygghet og tilhørighet i barnegruppen.
  • Barna møter lek og aktiviteter der de er motorisk aktive. Alle får oppleve mestring og bevegelsesglede ut i fra sine egne forutsetninger.
  • Personalet er gode rollemodeller og tilbyr barna ulike former for lek. Barna blir kjent med seg selv og hverandre gjennom leken.
  • Personalet er bevisst sin rolle som modell i møte med ulike mennesker. Alle opplever å bli møtt som likeverdig.
  • Barnehagen har en nulltoleranse mot krenkelser og følger “Handlingsplan for et trygt og godt læringsmiljø” som et felles arbeidsdokument. 
  • Dersom det meldes om mistrivsel eller at et barn har opplevd mobbing eller krenkelser utløses barnehagens aktivitetsplikt til å undersøke og handle i tråd med handlingsplanen.
     

Barnehagen skal ivareta barnas behov for lek.

Mål: Lekens egenverdi skal ha en sentral plass i barnehagen. Gjennom lek vil barna få varierte muligheter til å uttrykke seg, øve, erfare og utvikle ferdigheter. 

Kjennetegn:

  • Personalet legger til rette for lek, setter av tid og ser hva hvert enkelt barn behøver for å komme i gang med lek og holde på leken.
  • Barna møter rom og materiell som innbyr til rollelek, fantasilek, regellek, fysisk lek og konstruksjonslek.
  • Personalet er gode rollemodeller for barna og deltar aktivt og nærværende i leken. De setter ord på det som skjer, veileder og videreutvikler leken sammen med barna.
  • Barna erfarer ulike former for lek, inne og ute i barnehagen og på tur. Gjennom fysisk aktivitet og risikolek, sammen med ansatte som respekterer barnas uttrykksform, øver vi på å bli kjent med egne og andres grenser.


Barnehagen skal fremme danning.

Danning er mer enn utvikling. Det er en livslang prosess der barna gjennom erfaring og i møte med sine medmennesker utvikler evnen til å reflektere over egne meninger, holdninger og verdier. “Gjennom samspill, dialog, lek og utforsking skal barnehagen bidra til at barna utvikler kritisk tenkning, etisk vurderingsevne, evne til å yte motstand og handlingskompetanse, slik at de kan bidra til endringer” (Rammeplanen)

Mål:  Barnehage skal støtte hvert enkelt barn i deres prosess på veien mot å bli en aktiv deltaker i eget liv og som samfunnsborger. 

Kjennetegn:

  • Barna får mange muligheter til å øve og erfare det å delta i demokratiske avgjørelser.
  • Personalet reflekterer systematisk over egen praksis og er bevisst eget ansvar i samhandling med barna.
  • Personalet støtter barnas identitetsutvikling og legger til rette for at alle får mulighet til å medvirke i eget liv.
  • Gjennom lek, testing av egne grenser og respons i forhold til seg selv og sine handlinger, får barna erfaringer som vil være av stor betydning for deres danning.
  • Personalet hjelper barna i utviklingen av konsekvensforståelse. At egne handlinger påvirke andre i positivt og negativ retning.
     

Barnehagen skal fremme læring.

Mål: Barnehagen skal legge til rette for å stimulere barnas nysgjerrighet, lyst til å lære og glede over undring og utforsking i samspill med andre.

Kjennetegn:

  • Barna møter et miljø, i og utenfor barnehagen, der de får utforske, leke, øve, mestre og lære.
  • Personalet sørger for et inkluderende miljø og legger til rette for helhetlige læringsprosesser.
  • Personalet er oppmerksomme på barnas interesser og legger til rette for læring i ulike situasjoner og i ulike aktiviteter.
  • Personalet gir barna ulike erfaringer og opplevelser og rom for å bearbeide disse som et ledd deres læringsprosess.

 

Barnehagen skal fremme vennskap og fellesskap.

Vennskap og fellesskap bygges gjennom positive relasjoner til de man har rundt seg. Sosial kompetanse, evnen til å omgås andre på en positiv måte utvikles i samspill med andre og barnehagen har en viktig rolle i denne utviklingen.

Mål: Barnehagen skal legge til rette for at alle barn skal oppleve å være en viktig del av fellesskapet og øve på ferdigheter som fremmer barnas evne til å danne vennskap.

Kjennetegn:

  • Barnehagen har ulike arenaer for felles opplevelser og felles leke-referanser som er gjentakende, noe alle barn vil oppleve i løpet av sin barnehagetid.
  • Personalet har god kunnskap om det enkelte barnet og forstår deres strategier for å komme i kontakt med andre, komme inn i lek, vedlikeholde og videreutvikle lek og danne vennskap med andre barn.
  • Barna vil oppleve å være del av et større vi. Vi synger de samme sangene, forteller de samme historiene og har faste tradisjoner som er særegent for vår barnehage. (For eksempel fløytekor i 17. mai toget)
  • Barnehagen 
     

Barnehagen skal fremme kommunikasjon og språk.

Mål: Alle barn skal få mulighet til å uttrykke sine ønsker, behov og kunne være med å påvirke. De skal få god språkstimulering gjennom barnehagedagen og få delta i aktiviteter som fremmer kommunikasjon og språkutvikling.

Kjennetegn:

  • Barna møter et språkmiljø med fokus på sang, rim og regler,  barnelitteratur og eventyrfortelling. Personalet bruker bevisst konkreter og visuelt materiale som språkstøtte som en viktig del av barnets språkmiljø. (ASK)
  • Personalet er gode og bevisste språkmodeller. Gjennom å benevne det barna gjør i leken, på tur og i ulike aktiviteter “bades” barna i språk. Barna erfarer språk gjennom det de gjør, før det verbale språket er utviklet og videre i sin språkutvikling.
  • Barn og voksne øver sammen. Gjennom å sette ord på følelser fremmer vi utvikling fra å vise følelser fysisk til å kunne sette ord på hva barnet føler i situasjonen.  Barnet blir også trygg på at det er greit å vise alle former for følelser.
  • Personalet har kunnskap om og bruker kommunens språkplan i planlegging, gjennomføring og evaluering av arbeidet med språkmiljø og stråkstimulerende aktiviteter.