Årsplan Teiehøyden barnehage 2025- under oppdatering

11 Plan for kompetanseheving

I oppvekst i Færder kommune jobber vi kontinuerlig med forbedring av våre systemer og prosesser.  Dette gjør vi blant annet gjennom kompetansehevingsprogram via kommunen, planleggingsdager og lokale utviklingsplaner ved hver barnehage. Barnehagens utviklingsplan bygger videre på årsplanens innhold. Utviklingsplanen inneholder valgte utviklingsområder barnehagen setter seg hvert år, eller over en periode. Utvalgte utviklingsområder vil komme frem i årsplanen.

Teiehøyden barnehage vil i barnehageåret 2025/26 fortsette arbeide med å implementere Helhetlig plan for oppvekst i Færder kommune. Dette gjør vi gjennom arbeid med planen på planleggingsdager, personalmøter og avdelingsmøter. 

Målet med planen; «Å sikre at alle barn og unge får de aller beste mulighetene for å nå sine potensial innenfor rammen av fellesskapet».

Personalet i Teiehøyden barnehage vil jobbe med følgende områder for dette barnehageåret. Vi ser også for oss at dette videreutvikles også de neste 2 år. 

  • ROM
  • RELASJON 

 

Å jobbe med rom og relasjon i barnehagen innebærer å skape en trygg og stimulerende atmosfære der barnas behov for tilhørighet, lek og utforsking blir ivaretatt. Dette gjøres blant annet ved at personalet fokuserer på å bygge varme, sensitive og trygge relasjoner til hvert enkelt barn, samtidig som vi legger til rette for lek og fellesskap. Rommet brukes aktivt for å støtte relasjoner og læring, ved å skape et fleksibelt og utforskende miljø som legger til rette for at barn kan kjenne seg trygge og få positive erfaringer. 

Vi ønsker å videreutvikle vår pedagogiske praksis ved å ha fokus på rom og relasjoner, og dette satsningsområdet vil være tema på felles møtearenaer gjennom dette barnehageåret. Vi har etablert en Utviklingsgruppe som består av et representativt utvalg av personalgruppen som skal bidra til å drive arbeidet fremover.

På planleggingsdagen 3. november skal hele personalet på studietur til den Reggio Emilia-inspirerte Hebekkskogen barnehage i Ski for å se hvordan barnehagen arbeider med det fysiske miljøet.

Det fysiske miljøet i barnehagen er en viktig ressurs i arbeidet med å skape rom som inspirerer og stimulerer barna til kreativitet, utforskning, lek og læring. Vi   ønsker å skape miljøet tilrettelagt for kreative møter mellom barn og voksne. Lekemiljø tilpasset barns behov er under stadig forandring og krever fleksible løsninger. 

 Viktige aspekter ved arbeid med rom og relasjon:

Trygge og stabile relasjoner:  Personalet må etablere varme, sensitive og stabile relasjoner med hvert barn. Dette gir barna en følelse av trygghet og tillit, som er grunnlaget for trivsel, læring og mestring.  

Barns medvirkning: Gi barna anledning til å uttrykke seg og delta i planleggingen av sin egen hverdag. Barn medvirker gjennom samtaler, valg av aktiviteter og ved at personalet observerer og tolker barnas ulike kroppslige uttrykksmåter. 

Anerkjennelse og inkludering: Alle barn skal føle seg sett og verdsatt som individer, samtidig som de får oppleve fellesskap og tilhørighet. 

Mangfold og respekt: Barnehagen skal fremme mangfold og gjensidig respekt, slik at barna opplever at det finnes ulike måter å tenke, handle og leve på. 

Lekens egenverdi: Anerkjenn lekens betydning som en arena for relasjonsbygging, trivsel, læring og sosial samhandling. Rommet bør utformes slik at det inspirerer til ulike former for lek. 

 Stimulerende og tilrettelagt rom: Barnehagen skal tilpasse rutiner og organisere tid og rom slik at barn får tid til å bli kjent, etablere relasjoner og utforske. Rommene bør være innbydende og stimulerende for lek.

 Forståelse for romforståelse: Personalet bør legge til rette for at barna utvikler sin romforståelse gjennom å utforske, klatre og bevege seg, samt sette ord på og snakke om romlige sammenhenger.  

Ved å skape gode, trygge relasjoner i et godt tilrettelagt rom, legges grunnlaget for et positivt psykososialt miljø der barna kan trives og utvikle seg.