Årsplan Torød barnehage

8 Barnehagen som pedagogisk virksomhet

Kjennetegn på vårt pedagogiske innhold:

  • Vurderingen av siste barnehageår og hvordan dette har betydning for årets planer
  • Barnehagens ulike tiltak i forhold til samfunnsmandatet
  • Spesielle tema og satsingsområder i arbeid med barna
  • Barnehagens organisering og struktur

 

Barnehagens ulike planer

Planlegging

  • Våre planer bidrar til å skape forutsigbarhet og til at intensjoner i rammeplanen blir oppfylt.
  • Vi bruker planlegging som grunnlag for gjennomføring, dokumentasjon, evaluering og videre progresjon og utvikling av barnehagens virksomhet.
  • Vi tar med barnas ideer og innspill i planleggingsarbeidet.
  • Vi bruker personalets ulike kompetanser og erfaringer i planleggingsarbeidet.
  • Våre planer bidrar til kontinuitet og progresjon for enkeltbarn og barnegruppen.
  • Planene våre er levende og fleksible.

Årsplan

  • Vi bruker årsplanen som et verktøy i planleggingsarbeid og i vurderingsarbeid.
  • Årsplanen dokumenterer barnehagens mål og praksis.
  • Vi bruker årsplanen aktivt i refleksjoner over barnehagens arbeid.

Vurdering

  • Vi setter av tid til felles refleksjon og vurdering på alle møter.
  • Vi reflekterer sammen over det pedagogiske arbeidet, enkeltbarn og barnegruppens trivsel og utvikling.
  • Refleksjoner danner utgangspunkt for barnehagens vurderingsarbeid og gir grunnlag for videre planlegging og dokumentasjon.
  • Vurderingsarbeidet bidrar til å sikre at alle barn får et tilbud i tråd med barnehageloven og rammeplanen.
  • Vi legger til rette for refleksjon slik at personalet kan lære av egen praksis og til å utvikle barnehagen som pedagogisk virksomhet.
  • Brukerundersøkelser og medarbeiderundersøkelser bidrar til å synliggjøre barnehagens utviklingspotensial.

Dokumentasjon

  • Vi dokumenterer for å synliggjøre barnehagens arbeid; for eksempel, bilder, utstilling av barnas produkter og innlegg på IST.
  • Vi dokumenterer for å se hva barn er opptatt av og forstå deres strategier for læring.
  • Vi dokumenterer enkeltbarn og barnegruppas trivsel.
  • Vi bruker dokumentasjon som grunnlag for dialog og refleksjon og for utvikling av barnehagens praksis.

Tilrettelegging av det allmenpedagogiske tilbudet for barn som trenger ekstra støtte

Rammeplanen sier at barnehagen skal tilpasse det allmenpedagogiske tilbudet etter barnas behov og forutsetninger, også når noen barn har behov for ekstra støtte i kortere eller lengre perioder.

Vi jobber for at alle barn får et inkluderende og likeverdig tilbud ved:

  • å planlegge og tilrettelegge leke- og læringsmiljøet.
  • at personalet deltar aktivt i lek og aktivitet.
  • å dele barna i små grupper i ulike aktiviteter.
  • å ha fokus på å knytte nære relasjoner mellom barn og voksne.
  • å tilrettelegge for sosial deltakelse og et innhold som gjør at barna kan delta ut fra egne behov og forutsetninger.
  • å bruke Trygghetssirkelen for forstå barnas behov slik at vi kan møte dem og tilrettelegge på en god og hensiktsmessig måte.
  • å samarbeide med foresatte om tilrettelegging for barnets behov og utvikling. 
  • at barnehagens spesialpedagog bidrar med veiledning og samarbeid ifht. systemtiltak og individtiltak på avdelingen.
  • å bruke BTI modellen for å sikre både tidlig innsats og tett oppfølging.