Årsplan Torød barnehage

10 Barnehagens fagområder

Kjennetegn på fagområder

Kommunikasjon, språk og tekst

Personalet:

  • setter ord på og bruker språket aktivt i alle situasjoner i barnehagen.
  • bruker ASK og varierte formidlingsformer; bilder, konkreter, digitale verktøy og tegn som støtte i kommunikasjon og språklæring.
  • inviterer barna til samtaler og legger til rette for at barna får fortelle, undre seg, reflektere og stille spørsmål.
  • oppmuntrer til å leke med språket og bruker sanger, rytme, rim og regler.
  • leser og har et mangfold av bøker tilgjengelig for barna.
  • støtter barnas lek med og utforskning av skriftspråket – lekeskriving, symboler, bokstaver og tall. 

Kropp, bevegelse, mat og helse

Personalet:

  • er aktive, tilstedeværende og gode rollemodeller for barna.
  • legger til rette for ulike bevegelsesmiljøer slik at barna kan oppleve bevegelsesglede, sanse, oppleve, leke, lære, skape og mestre med kroppen som utgangspunkt.
  • legger til rette for kroppslige utfordringer slik at barna kan utvikle motoriske ferdigheter og kroppsbeherskelse samt å vurdere og mestre risikofylt lek.
  • bidrar til at barna blir trygg på seg selv og egen kropp, blir kjent med egne følelser, bevisste på å sette egne grenser og å respektere andres grenser. 
  • sørger for at barna opplever mat- og måltidsglede og legger til rette foret variert kosthold og gode hverdagsrutiner.
  • legger til rette for at barna får innsikt og kunnskap om mat; opprinnelse, produksjon, tilberedning og måltid. 

Kunst, kultur og kreativitet

Personalet:

  • legger til rette for at barna får møte et mangfold av kunstneriske og kulturelle uttrykksformer.
  • sørge for at barna får bearbeide, utforske, delta eller skape egne kunstneriske og kulturelle uttrykk, enten det er musikk, forming, drama, dans, litteratur o.l.
  • byr på ulike materialer, teknikker og verktøy og stimulerer til undring, nysgjerrighet, kreative prosesser og sørger for at barna opplevelser glede og mestring.

Natur, miljø og teknologi

Personalet:

  • legger til rette for at barna får gode opplevelser med friluftsliv året rundt og opplever naturen som en arena for lek og læring.
  • bidrar til at barna får kjennskap til bærekraftig utvikling og en begynnende forståelse for hvordan de kan ta vare på naturen og miljøet.
  • sørger for at barna får følge med på ulike arter av insekter, dyr, fugler, planter og endringer som skjer i naturen gjennom hele året.
  • gir barna tid og mulighet for undring, utforskning, læring og eksperimentering og tar i bruk ulike verktøy i prosessene.

Antall, rom og form

Personalet:

  • er bevisste på at barna møter dette fagområdet i de fleste aktiviteter i barnehagen året rundt og at det blant annet handler om å bruke kroppen og sansene og å gjennkjenne egenskaper og forstå sammenhenger. 
  • legger til rette for lekende undersøking med sammenligning, sortering, plassering, orientering, visualisering, former, mønstre, tall, telling og måling.
  • stimulerer til undring, oppdagelser og forståelse gjennom å bruke matematiske begreper, berike barns lek med ideer og utdypende samtaler, bruke variert materiell, leker og utstyr og stimulere og støtte barns problemløsning.

Etikk, religion og filosofi

Personalet:

  • bidrar til at barna får kjennskap til fortellinger, tradisjoner, verdier og høytider i den kristne kulturarven og ulike religioner og livssyn som er representert i barnegruppa.
  • bidrar til å skape interesse for samfunnets mangfold og forståelse for andre menneskers livsverden og levesett.
  • sørger for at barna får kjennskap til, forstår og reflekterer over grunnleggende normer og verdier.
  • bidra til at barna utvikler interesse og respekt for hverandre og forstår verdien av likheter og ulikheter i fellesskap.

Nærmiljø og samfunn

Personalet:

  • legger til rette for barns medvirkning som grunnlag for videre innsikt i og erfaring med deltakelse i et demokratisk samfunn.
  • bidrar til å gjøre barna kjent med eget nærmiljø, samfunnet og verden.
  • bruker naturområder rundt barnehagen, nærmiljøanlegget, skolen, speiderhytta og stranda året rundt.
  • bidrar til at barna blir kjent med lokale tradisjoner, samfunnsinstitusjoner, yrker, kulturelt mangfold, ulike levevis og familieformer, nasjonale minoriteter, samisk kultur og menneskerettigheter.