Årsplan Torød barnehage Innhold og søk Søkeord Søk Vis innholdsfortegnelse Åpne dette nivå 1 Innledning 1.1 Kort om Torød barnehage 1.2 Barnehagens verdier 1.3 Færder kommunes samfunnsmål 1.4 Handlingsplaner 2 Barnehagens verdigrunnlag 3 Ansvar og roller 4 Barnehagens formål og innhold 5 Barns medvirkning 6 Samarbeid mellom hjem og barnehage 7 Overganger 8 Barnehagen som pedagogisk virksomhet 9 Barnehagens arbeidsmåter 10 Barnehagens fagområder 11 Plan for kompetanseheving Til dokumentforside Last ned som PDF Forrige kapittel Neste kapittel 10 Barnehagens fagområder Kjennetegn på fagområderKommunikasjon, språk og tekstPersonalet:setter ord på og bruker språket aktivt i alle situasjoner i barnehagen.bruker ASK og varierte formidlingsformer; bilder, konkreter, digitale verktøy og tegn som støtte i kommunikasjon og språklæring.inviterer barna til samtaler og legger til rette for at barna får fortelle, undre seg, reflektere og stille spørsmål.oppmuntrer til å leke med språket og bruker sanger, rytme, rim og regler.leser og har et mangfold av bøker tilgjengelig for barna.støtter barnas lek med og utforskning av skriftspråket – lekeskriving, symboler, bokstaver og tall. Kropp, bevegelse, mat og helsePersonalet:er aktive, tilstedeværende og gode rollemodeller for barna.legger til rette for ulike bevegelsesmiljøer slik at barna kan oppleve bevegelsesglede, sanse, oppleve, leke, lære, skape og mestre med kroppen som utgangspunkt.legger til rette for kroppslige utfordringer slik at barna kan utvikle motoriske ferdigheter og kroppsbeherskelse samt å vurdere og mestre risikofylt lek.bidrar til at barna blir trygg på seg selv og egen kropp, blir kjent med egne følelser, bevisste på å sette egne grenser og å respektere andres grenser. sørger for at barna opplever mat- og måltidsglede og legger til rette foret variert kosthold og gode hverdagsrutiner.legger til rette for at barna får innsikt og kunnskap om mat; opprinnelse, produksjon, tilberedning og måltid. Kunst, kultur og kreativitetPersonalet:legger til rette for at barna får møte et mangfold av kunstneriske og kulturelle uttrykksformer.sørge for at barna får bearbeide, utforske, delta eller skape egne kunstneriske og kulturelle uttrykk, enten det er musikk, forming, drama, dans, litteratur o.l.byr på ulike materialer, teknikker og verktøy og stimulerer til undring, nysgjerrighet, kreative prosesser og sørger for at barna opplevelser glede og mestring.Natur, miljø og teknologiPersonalet:legger til rette for at barna får gode opplevelser med friluftsliv året rundt og opplever naturen som en arena for lek og læring.bidrar til at barna får kjennskap til bærekraftig utvikling og en begynnende forståelse for hvordan de kan ta vare på naturen og miljøet.sørger for at barna får følge med på ulike arter av insekter, dyr, fugler, planter og endringer som skjer i naturen gjennom hele året.gir barna tid og mulighet for undring, utforskning, læring og eksperimentering og tar i bruk ulike verktøy i prosessene.Antall, rom og formPersonalet:er bevisste på at barna møter dette fagområdet i de fleste aktiviteter i barnehagen året rundt og at det blant annet handler om å bruke kroppen og sansene og å gjennkjenne egenskaper og forstå sammenhenger. legger til rette for lekende undersøking med sammenligning, sortering, plassering, orientering, visualisering, former, mønstre, tall, telling og måling.stimulerer til undring, oppdagelser og forståelse gjennom å bruke matematiske begreper, berike barns lek med ideer og utdypende samtaler, bruke variert materiell, leker og utstyr og stimulere og støtte barns problemløsning.Etikk, religion og filosofiPersonalet:bidrar til at barna får kjennskap til fortellinger, tradisjoner, verdier og høytider i den kristne kulturarven og ulike religioner og livssyn som er representert i barnegruppa.bidrar til å skape interesse for samfunnets mangfold og forståelse for andre menneskers livsverden og levesett.sørger for at barna får kjennskap til, forstår og reflekterer over grunnleggende normer og verdier.bidra til at barna utvikler interesse og respekt for hverandre og forstår verdien av likheter og ulikheter i fellesskap.Nærmiljø og samfunnPersonalet:legger til rette for barns medvirkning som grunnlag for videre innsikt i og erfaring med deltakelse i et demokratisk samfunn.bidrar til å gjøre barna kjent med eget nærmiljø, samfunnet og verden.bruker naturområder rundt barnehagen, nærmiljøanlegget, skolen, speiderhytta og stranda året rundt.bidrar til at barna blir kjent med lokale tradisjoner, samfunnsinstitusjoner, yrker, kulturelt mangfold, ulike levevis og familieformer, nasjonale minoriteter, samisk kultur og menneskerettigheter. Forrige kapittel Neste kapittel