7 Overganger
Kjennetegn på vårt arbeid i overganger
Når barnet begynner i barnehage
Barnehagen legger til rette for en trygg og god start i barnehagen ved:
- å innkalle foresatte til foreldremøte og besøk (sammen med barnet) i barnehagen før oppstart.
- å gi god praktisk informasjon om barnehagen, om oppstart og tilvenningstid.
- å gå i dialog og samarbeide med foresatte om hvordan vi sammen kan tilrettelegge for en trygg tilvenningstid for barnet.
- oppstartsamtale med foresatte om barnets rutiner, interesser, trivsel, trygghet, livserfaringer og relasjoner for å kunne tilrettelegge best mulig ifht. barnets behov.
- at foreldrene er sammen med barnet i barnehagen de første 3-5 dager, slik at barnet har en trygg «base» mens de blir kjent med avdelingen og personalet.
- at personalet sørger for gode rutiner i omsorgssituasjoner som måltid, stell, av- og påkledning og sørge for en god balanse mellom aktivitet og hvile. Dette bidrar til å skape forutsigbarhet og en trygg relasjon mellom barn og voksen – trygg tilknytning.
- å legge til rette for daglige fellesopplevelser i små grupper og hele avdelingen samlet, slik at barnet utvikler trygghet og tilhørighet til de voksne, barnegruppen og avdelingen.
- at personale og foresatte daglig deler informasjon og har dialog og samarbeid om barnets trivsel og behov.
Overganger innad i barnehagen
Barnehagen legger til rette for en trygg og god overgang til ny avdeling ved:
- å så tidlig som mulig etter at hovedopptaket er ferdig planlegge organisering av barnegrupper og fordele barn på de ulike avdelingene.
- å så tidlig som mulig informere foreldre om hvilken avdeling barnet skal på.
- å utarbeide en plan for overgangen.
Overgangen mellom barnehage og skole / førskolegruppe
Barnehagen skal i samarbeid med foreldre og skolen legge til rette for at barna kan få en trygg og god overgang fra barnehage til skole og eventuelt skolefritidsordning (SFO). Færder kommune har utarbeidet rutiner for samarbeid og sammenheng mellom barnehage og skole og plan for 5-åringens siste år i barnehagen. Barnehageåret 2024-2025 har Torød barnehage en egen avdeling for førskolegruppen.
Personalet legger til rette for en god overgang til skolen ved:
- å legge vekt på fokusområdene trygge varme relasjoner, lek, sosial kompetanse, språk og matematikk.
- at barna får god tid til lek og kroppslig aktivitet det siste året i barnehagen - både inne, ute og på tur.
- å legge til rette for mestring.
- å legge til rette for inkludering.
- å gjøre barna kjent med hva som skjer i skolen og SFO.
- å bidra til at barna kan avslutte barnehagetiden på en god måte og møte skolen med nysgjerrighet og tro på egne evner.
- å samarbeide med Torød skole og andre aktuelle skoler.