Årsplan Vestskogen barnehage

11 Plan for kompetanseheving

Barnehagen utarbeider sin egen utviklingsplan hvor de velger sine hovedområder som de skal ha ekstra fokus på det kommende året. De fire områdene for 2024/2025 er ledelse, språk, lek og SBI/COS. 

Trygghetssirkelen COS-P (Trygghetssirkelen) er et veikart for å forstå barnets følelser og behov. Ved introduksjon av trygghetssirkelen blir foreldrene presentert for «hendene», som illustrerer foreldrene. Hendene skal være den trygge basen som gir barna trygghet til å utforske og oppdage verden. Trygghetssirkelen er basert på omfattende forskning innen tilknytning og blir brukt over hele verden for å hjelpe barn i aldersgruppen 1-6 år til å bli tryggere, til å utvikle god selvregulering og sosial kompetanse. Det er en tilknytningsbasert behandlingsmetode som i mest direkte grad bygger på tilknytningsteori. Personalet skal reflektere over barnets atferd, følelser og behov for å fremme mentalisering, og utvikle en mer sensitiv og utviklingsstøttende omsorg. Målet med trygghetssirkelen er å fremme og styrke trygge relasjoner. Vi ønsker å fremme kontakt og forbindelse med barnet.  Flere av de ansatte i Vestskogen, Labakken og Herstadløkka har vært på fire heldags COS-kurs i regi av Færder kommune, og vi har også en ansatt på huset som er sertifisert COS-P veileder. 

Vestskogen, Labakken og Herstadløkka barnehage benytter trygghetssirkelen i arbeidet med barna. Det betyr at vi har

  • felles kvalitet 
  • kompetente ansatte
  • tidlig innsats ved måten å jobbe på
  • ansatte som har forståelse og godhet for barnas behov
  • ansatte som er tydelige rollemodeller
  • ansatte som har gode relasjoner til barna
  • ansatte som lar barna oppleve anerkjennelse, mestring og trygghet

 

Oppstarts- og tilknytningsperiode 

I rammeplanen for barnehagens innhold og oppgaver belyses viktigheten av gode overganger i barnehagen. Oppstart i barnehagen er den første store overgangen i barns liv, og det at vi som barnehageansatte skal bidra til en trygg og god tilvenning er en sentral oppgave for oss.  Vi jobber kontinuerlig med å forbedre kvaliteten hos oss i Vestskogen, Labakken og Herstadløkka barnehage.  Vi har gjort undersøkelser hos de foresatte hvor vi ønsket å innhente de foresattes erfaringer med vår oppstart og tilvenning. I samarbeid med de foresatte satte vi også søkelys på overgangen fra liten til stor, hvor vi har justert og sammenfattet våre rutiner. Ledergruppen i barnehagen har også evaluert egen oppstart og tilvenning, sett i lys av de foresattes tilbakemeldinger og vil se ytterligere på det, nå som vi er 3 barnehager med felles ledelse. 

Perioden hvor barnet begynner i barnehagen har vi i Vestskogen, Labakken og Herstadløkka barnehage valgt å kalle en oppstarts- og tilknytningsperiode. For oss handler dette om at vi har barnet i fokus, og at barnet selv skal være deltakende og få muligheten til å påvirke sitt møte med barnehagen. Vi ønsker at barna skal få knytte seg til og bli kjent med de som jobber i barnehagen. Før selve oppstarts- og tilknytningsperioden i Vestskogen, Labakken og Herstadløkka barnehage inviterer vi inn til foreldremøte/besøksdag for alle nye foreldre. Her vil foreldrene få anledning til å ha med barnet, og hilse på personalet, se avdelingen og ikke minst bli kjent med andre barn og foresatte som skal begynne i samme barnehage og avdeling. I tillegg avtales det flere besøk i forkant av oppstart, i tillegg til at vi avholder “bli kjent samtale” med foreldrene før oppstart. 

Hvorfor gjør vi dette? 

Vår oppstarts- og tilknytningsplan er faglig forankret i tilknytningsteori og forskning på barnehageoppstart. Sammen med prinsipper fra trygghetssirkelen har barnehagene basert oppstarts- og tilknytningsplanen på studier May Britt Drugli presenterer i boken Liten i barnehagen (2010). Vestskogen, Labakken og Herstadløkka barnehage er opptatt av å holde seg oppdatert på hva som skjer i barnehagefeltet, og ønsker å skape gode opplevelser i møte med det å skulle begynne i barnehagen. Forskningen viser at når barn får lov til å bli kjent med barnehagen gjennom korte besøk løpet av våren, og i tillegg får lov til å ha foreldrene med seg i barnehagen minst fem dager ved oppstart, finner de seg raskere til rette (Drugli, Liten og ny i barnehagen). Forskningen gir en pekepinn på i hvilken retning barnehagen ønsker å utvikle sin tilknytningsperiode. Det viktigste for barna er først og fremst å bli kjent med ansatte, de andre barna og omgivelsene. Et kjent personale og gjentakelse av de samme aktivitetene vil være med på å bygge trygghet i barnet. Det er lettere for barna å bli kjent og utforske nye omgivelser med foreldrene til stede som trygg havn. 

Omsorg og tilknytning 

I Vestskogen, Labakken og Herstadløkka barnehage er vi opptatt av helsefremmende arbeid gjennom gode og trygge relasjoner. Det finnes to grunnleggende behov hos ethvert menneskebarn, to behov som går i hver sin retning, men som likevel henger tett sammen: tilknytning og utforsking. Disse behovene er avhengig av hverandre. For å kunne utforske må barn kjenne seg trygge og under beskyttelse. Det vil si at barn må ha en viss ro inni seg for å klare å være nysgjerrig på verden. På den andre siden vil barnet oppleve å bli redd, sint og trøtt mens det utforsker verden, og da trer behovet for nærhet og tilknytning fram igjen. Dette er kjernen i trygghetssirkelen, og hvordan behovene ivaretas er grunnleggende for barns trygghet og livsglede. Kunnskap om tilknytning og barns grunnleggende behov vil være til stor hjelp i omsorgen for andres barn (Brandtzæg, Torsteinson & Øiestad, 2019), derfor har vi som mål at alle ansatte jobber ut ifra prinsippene i trygghetssirkelen. Når barnet begynner i barnehagen er det et møte med nye omsorgs -og tilknytningspersoner i deres liv, og sammen med barnets foreldre og foresatte ønsker vi å tilrettelegge for at barnet får en trygg og god start hos oss. Fordi barns nervesystem ikke er ferdig utviklet, blir de mye mer urolig av overgangssituasjoner enn oss voksne. Mange barn trives også raskt i barnehagen, med mange nye leker og lekekamerater. Forutsetningen for trivsel er uansett at barnet får en trygg havn å gå til, minst en sekundær tilknytning eller kontaktperson, i sitt nye liv som barnehagebarn (Brandtzæg, Torsteinson & Øiestad, 2019). 

Personalet i Vestskogen, Labakken og Herstadløkka har som mål at alle ansatte jobber ut ifra prinsippene i trygghetssirkelen, hvor det vektlegges at personalet er sensitive i møte med hvert enkelt barn. Det vil si å vise evnen til å forstå hvert enkelt barn, tolke deres signaler som smil, lyder, øyekontakt, tempo, oppmerksomhet osv. Det er trygghetsskapende om tilvenningen i barnehagen er organisert slik at barnet får tid og ro til å knytte seg spesielt til en voksen helt i starten. Det er forutsigbart både for barnet og de voksne om en bestemt voksen tar imot og blir kjent med barnet fra første dag, og dermed blir kontakt og sekundær tilknytningsperson. Så kan man heller ha åpning for å bytte, hvis det skulle bli aktuelt (Brandtzæg, Torsteinson & Øiestad, 2019).