6 Samarbeid mellom hjem og barnehage
Kjennetegn på samarbeid mellom hjem og barnehage:
For ansatte:
- Ansatte som forstår betydningen av gode, trygge og nære relasjoner med de foresatte
- God flyt i kommunikasjonen hvor det er lett å ta opp ting.
- God hverdagsprat hvor de ansatte har kjennskap til familien, slekt, huset, nærmiljøet
- Ansatte som er varme, nysgjerrige, byr på seg selv og ønsker å bli kjent.
- Ansatte som møter barn og familier med likeverd og respekt. Vi er rause og ønsker å ha et inkluderende samarbeid.
- Foreldre som uttrykker trygghet ovenfor oss ansatte.
- Ansatte som er stolte og som ønsker å dele fra barnehagehverdagen til de foresatte.
For barna:
- Barn som føler seg trygg, sett og hørt
- Barn som er stolte over familien, hjemmet og kan snakke om det i barnehagen.
- At barna snakker positivt om barn og ansatte i barnehagen hjemme
- Barn som er trygge på at foreldre og ansatte samarbeider og som snakker sammen.
- Barn som hører voksene hjemme fremsnakke barnehagen, andre barn og ansatte.
- Barn som er trygge på å si fra når noe er ugreit i barnehagen, for de vet de blir tatt på alvor.
- Barn ser ansatte være inkluderende med alle foresatte, dette motvirker utenforskap.
- Vår raushet og inkludering speiler barna seg i, og barna opplever at de ansatte fremsnakker ulikheter i forskjellige familier.
Foreldresamarbeid i tilvenning:
- Foreldremøte for nye foreldre.
- “Bli kjent samtale”- i forkant av barnehagestart. Snakke om alt fra svangerskap til barnehageoppstart. Være undrende og skape en trygg relasjon.
- Besøksdager. Vise interesse for å snakke med foreldrene. Anerkjenne og møte foreldrene på gode og vonde / vanskelige følelser.
Familier med norsk som andrespråk:
- Viktig med et enda tettere samarbeid for å sikre forståelse. La de få en ekte følelse av at terskelen for samarbeid skal være lav.
- Jobbe med inkludering og få de til å føle seg som en ressurs i foreldregruppa. Være undrende til kultur og språk.
- Tilvenningsdager/uke. Bruke god tid og ressurser på å skape relasjoner til foresatte og barn som skal begynne. Ansatte bruker tid med de foresatte og setter seg inn i barnas rutiner og vaner.
- Sikre en gjensidig forventningsavklaring mellom foresatte og barnehagen. Dette skaper trygghet og forutsigbarhet.
- Bruke telefonsamtaler, bilder og annen dokumentasjon til å dokumentere oppstarten til barna ovenfor de foresatte.
- Våre pedagogiske ledere må snakke høyt med ansatte om viktigheten av trygge relasjoner og å bruke tid på de nye familiene i oppstarten. Snakke høyt om at familier er forskjellige og at dette skal anerkjennes.
- Ha en foreldresamtale tidlig på høsten, slik at man sammen med foresatte får evaluert oppstarten.