6 Barnehagens betydning
Gjennom optimale oppvekstforhold skal barn og unge få de beste muligheter til å realisere sitt fulle potensial. Helhetlig plan for oppvekst har som mål å bygge et samfunn som gjør at befolkningens kan leve gode liv. Det betyr at uavhengig av eventuelle fysiske eller andre utfordringer kan tilstrekkelig tilførsel av helsefremmende faktorer som for eksempel sosial støtte, tilhørighet og kjærlighet, i større grad opplever god helse og et rikt liv.

Fra unnfangelse og i barnets første to leveår er foreldrene og de nærmeste omsorgspersonene helt avgjørende for barnets start i livet. De aller nærmeste omsorgspersonene i barnets liv lever nærmest i en enhet med barnet. De nærmeste omsorgspersonene avgjør i hvilken grad barnet klarer seg og får dekket sine grunnleggende behov. Barnet har et stort behov for beskyttelse og omsorg. Barnet trenger grunnleggende trygghet og tilknytning. Behovet for å undersøke og mestre verden øker med økende alder og i hvilken grad det dekkes avgjøres av de nærmeste omsorgspersonene. Derfor er foreldrerollen og rollen til kjernefamilien særlig viktig i barnets liv i de 1000 første dager. I ettårsalder begynner de aller fleste barn på et mer organisert utviklings- og læringsløp. Arenaene for å bygge god helse, i tillegg til i familien, er barnehagen.
Siden 70-tallet har barnehagens betydning som helsefremmende arena vært stadig økende, både fordi flere barn går i barnehage og fordi innholdet i økende grad er utviklingsstøttene. De aller fleste barn går i barnehage. Barnehagen er ikke lenger kun et sted barn oppholder seg mens mor og far er på arbeid, men barnehagen har også et selvstendig ansvar for å bidra til barnets utvikling. Rammeplanen for barnehage har tydelige forventninger til et leke- og læringsstøttene innhold. Barnehagen skal dekke behov for trygghet, omsorg, lek og danning. Barnehagen skal støtte barnas lyst til å leke, utforske, lære og mestre. Fordi kommunikasjon og språk påvirker og påvirkes av alle sider ved barnets utvikling, er kommunikasjonsstimulering særlig vektlagt. Det samme er utvikling av sosiale og emosjonelle ferdigheter som trengs for å utvikle vennskap og inngå i sosiale relasjoner.