3 Foreldrene som ressurs
Det er foreldrene som kjenner sitt barn best. De kjenner til alle uttrykkene barnet har, hva de betyr og hva barnet trenger, og dette er viktig at foreldrene kommuniserer til personalet i oppstartsperioden. Foreldre og personalet har et felles ansvar for barnets trivsel, utvikling og læring. Fordi barn er så forskjellige, er det viktig å tilpasse oppstarts dagene ut ifra hvert enkelt barns behov og uttrykk. Det som fungerer for ett barn, passer ikke nødvendigvis for et annet.
-
Barnehagen skal i samarbeid med foreldrene legge til rette for at barnet kan få en trygg og god start i barnehagen. Barnehagen skal tilpasse rutiner og organisere tid og rom slik at barnet får tid til å bli kjent, etablere relasjoner og knytte seg til personalet og til andre barn. Når barnet begynner i barnehagen, skal personalet sørge for tett oppfølging den første tiden slik at barnet kan oppleve tilhørighet og trygghet til å leke, utforske og lære (Rammeplanen, 2017).
Barnet må få tid til å bli kjent med personalet slik at det opplever å kunne vise alle følelser, behov og uttrykk, og bruke tid på lek og utforskning. Oppstartsfasen for barnet slutter imidlertid ikke den dagen barnet er en hel dag i barnehagen alene uten foreldre, men når barnet har falt til ro og føler seg trygg, også når foreldrene ikke er til stede.
En god dialog og et nært og godt samarbeid mellom personalet og foreldrene er derfor en viktig suksessfaktor for en god oppstart og videre utvikling i barnehagen.