4 Trygghet
Færder-barnehagene mener at:
-
Trygghet er en forutsetning for at barn skal kunne leke, lære og utvikle seg gjennom barnehagehverdagen. Gode relasjoner til omsorgsgivere er avgjørende for at barn skal oppleve trygghet. Barn har et grunnleggende relasjonsbehov. Med grunnleggende relasjonsbehov menes behovet for tilknytning, beskyttelse og trøst i tillegg til behovet for støtte i utforsking og mestring. Det er derfor spesielt viktig at personalet som arbeider med barna som starter i barnehagen, er fysisk til stede og psykisk tilgjengelig, er lydhøre ovenfor barnas uttrykk og behov, og er bevisste sitt ansvar i å utvikle kvalitetsfulle relasjoner til de nye barna i barnehagen.
Opplevelsen av trygghet er viktig for videre utvikling hos barnet. Trygghet er derfor avgjørende å jobbe med i barnas oppstart for å skape god kvalitet på oppstartsperioden og legge til rette for videre positiv utvikling. Dette er grunnleggende viktig for at barna skal bli trygge og utvikle god selvregulering og sosial kompetanse.
May Britt Drugli forklarer viktigheten og de yngste barnas behov for trygghet her.
Relasjonen voksen - barn
Personalet i barnehagen har ansvaret for kvaliteten på relasjonen mellom de og barna. Det innebærer at de må være tydelige ledere og samtidig vise respekt, være lyttende og empatisk overfor barna. Barn trenger personalet som ser dem og som er i stand til å veilede på en klok måte. Personalet må være oppmerksomme på det enkelte barns sårbarhet og behov.
I praksis innebærer dette at personalet må respektere barnets følelser og anerkjenne barnets reaksjon, følelser og behov. Personalet må søke å forstå barnets perspektiv og opplevelse av situasjonene gjennom å lytte oppmerksomt til barnets uttrykk. For å oppdage og få tilgang til små barns meninger og intensjoner, skal personalet også se etter andre uttrykksformer enn de verbale, som følelsesuttrykk kroppsspråk, gestikulering, ansiktsuttrykk og tonefall.
Personalet i barnehagen skal være opptatt av å møte barn på en likeverdig, men ikke likestilt måte. Likeverdighet handler om å vise respekt for alle barns ulikheter. Barna i barnehagen skal bli sett, hørt og respektert på en empatisk og anerkjennende måte.
-
Barnehagens samfunnsmandat er; i samarbeid og forståelse med hjemmet, å ivareta barnas behov for omsorg og lek og fremme læring og danning som grunnlag for allsidig utvikling. Lek, omsorg, læring og danning skal ses i sammenheng.
Tilknytning
Begrepet tilknytning brukes for å beskrive hvordan barn tidlig i livet utvikler relasjoner og knytter seg følelsesmessig til nære omsorgspersoner på en måte som er felles for alle mennesker. Barnets behov for tilknytning er like grunnleggende som barnets behov for mat, drikke og søvn.
Tilknytningsteorien er egnet for å beskrive hvordan våre relasjoner helt fra begynnelsen former vår kapasitet til å inngå i samspill, utvikling, lek og læring. Tilknytning kan forstås som et stressregulerende og stressreduserende system. Gjentatte erfaringer av å bli sett, forstått og hjulpet til å mestre egen tilstand er byggesteinene i følelsesreguleringen. Denne ytre støtten og reguleringen blir over tid barnets indre kapasitet. Tilknytningsteori handler om hvordan små barn er avhengige av tilgjengelige omsorgspersoner for trøst og trygghet for å kunne flytte sin energi over på utforskning, lek og læring. Barn kommer til verden med en fantastisk iboende kapasitet til å inngå i samspill med sine foreldre og omgivelsene fra første stund. Vårt medfødte potensial for utvikling og læring realiseres i tilknytningsrelasjonen. Barnet støttes til å mestre og regulere sin tilstand gjennom foreldrenes regulerende bruk av sansestimulering ved stemme, berøring, lukt og varme. Barnet erfarer trygghet, kjenner seg beskyttet og tatt vare på. Barnets utvikling og hjernens modning avhenger av denne interaksjonen med omgivelsene. Tidlige relasjonserfaringer har dermed avgjørende betydning for hvordan det medfødte potensialet realiseres. Barnets første tid i Færder-barnehagene skal derfor være preget av trygghet og tilknytning.
Helhetlig plan for oppvekst påpeker viktigheten av at personalet rundt barn og unge er den trygge og sikre havnen. Når barnet er utforskende beveger det seg ut fra den trygge havnen og ladestasjon, men er fremdeles avhengig av voksne i form av støtte og hjelp ved behov. Å være en trygg voksen innebærer også å ha forventninger ut fra barnets forutsetninger, og at den voksne utøver positiv grensesetting.
Trygghetssirkelen
Tilvenning og tilknytning skjer gjennom de daglige gjøremålene i barnehagen. Cooper, Hoffman, Powell og Marwin har utviklet en modell som grunnlag for arbeid med en pedagogisk praksis som fremmer trygg tilknytning og en god tilvenning i barnehagen. Modellen kalles trygghetssirkelen. Den er utviklet for lettere å kunne analysere og tolke barns adferd, følelser og behov og for at barna skal bli tryggere og utvikle god selvregulering og sosial kompetanse.