Felles retningslinjer for bruk av digitale verktøy/ IKT i FærderbarnehageneDette er felles retningslinjer for Færderbarnehagene. Den enkelte barnehagen kan i tillegg ha egne og strengere retningslinjer. Disse retningslinjene skal gjennomgås årlig for alle ansatte alle foresatte Den skal være en del av informasjonen til nye ansatte vikarer besøkende Studenter forholder seg til Færderbarnehagenes retningslinjer og til høgskolens regelverk. Barnehagene som har studenter setter seg inn i høgskolenes regler for dette. Bilder/ video tatt i barnehagen Bilder vi tar i barnehagen skal tjene en hensikt. Det er forskjell på de bildene foreldre tar privat av sine barn og de bildene vi tar på den offisielle arenaen som barnehagen er. Bilder skal dokumentere aktiviteter, pedagogiske opplegg og samspill mellom mennesker. Det er bare barnehagens digitale verktøy (foto- eller videokamera, skanner osv) som skal benyttes dersom det ikke er gitt spesiell tillatelse til noe annet. I forhold til FN`S konvensjon om barns rettigheter så er det vårt ansvar å vurdere hvilke bilder vi viser frem og henger opp av barn. Unngå bilder som presenterer barnet på en ufordelaktig måte. Spør barnet om det er greit at vi henger opp bilde av det når barnet er i fokus. Bilder av nakne barn skal ikke forekomme i Færderbarnehagene. Bilder av lettkledde barn bør vi være spesielt vaktsomme med. Slike bilder må vi ha en klar pedagogisk hensikt med og de skal ikke lagres på pc/minnepenn/cd. For å unngå misbruk av bilder som legges ut på nett, skal disse ha lavere oppløsning enn bilder som skal skrives ut. Andre enn barnehagens ansatte og foreldrene i barnehagen skal ikke ta bilder uten tillatelse fra styrer. Bilder tatt i barnehagens/ FAUs regi skal ikke publiseres andre steder enn på barnehagens nettsted (ikke private nettsider, Facebook, etc). Video tatt i barnehagen vil bli slettet etter at den har blitt vist internt eller benyttet av ansatte i forelesnings-/ presentasjons sammenheng. Bruk av digitale verktøy/ IKT i barnehagen Barn bør lære å beherske vanlige funksjoner slik at de selv kan ta digitale verktøy i bruk i henhold til rammeplan. Digitale kamera kan være tilgjengelig for barn slik at det blir naturlig for dem å ta det i bruk. Barnehagen kan bruke internett som en del av sitt pedagogiske arbeid. Internett har avanserte søketjenester og er en nyttig ressurs for læring. Det skal alltid være en voksen sammen med barn når de har tilgang til Internett. Publisert 25.09.2020 13:53