Roller og ansvar i kompetanseutviklingen

Kvalitetsutvikling i barnehagen innebærer en kontinuerlig utvikling av personalets kompetanse. 

Barnehageeier 

  • sørger for at personalet har riktig og nødvendig kompetanse
  • står fritt til å delta i regional ordning og nettverk med andre barnehager/kommuner 
  • kartlegger kompetansebehovet i egen virksomheten og lager kompetanseplan
  • utvikler lokale tiltak i egen virksomhet
  • sikrer samarbeid med relevante kompetansemiljøer og barnehagemyndigheten

Barnehagens ledelse

  • ledelsen utvikler barnehagens praksis i tråd med ny forskningsbasert kunnskap
  • styrer leder og følger opp barnehagens endrings og utviklingsprosesser for kompetanseutvikling
  • styrer motiverer, inspirerer og legger til rette for kompetanseutvikling 
  • barnehagelærer veileder ute på avdeling
  • barnehagelærer leder refleksjons- og utviklingsarbeid i barnehagen i samarbeid med styrer

Barnehagemyndigheten

  • påser at barna får et pedagogisk og trygt barnehagetilbud i tråd med barnehageloven 
  • utvikler kompetanseplaner for alle ansattgrupper 
  • oppfordre barnehager til å melde behov for kompetanseutvikling i regi av regional ordning
  • veileder barnehager i arbeidet med utfylling av meldeskjemaet
  • prioriterer og tildeler kompetansemidler for å ivareta kompetansebehov
  • deltar i regionale kompetansenettverk