KORTVERSJON: Helhetlig plan for oppvekst

9 Hvordan vil oppvekst jobbe for å realisere tiltakene i denne planen?

Helhetlig plan for oppvekst i Færder er en overordnet plan. Det vi si at planen skal gi retning på kommunens satsinger fremover. Tiltakene som ligger i planen vil prosjektorganiseres når de prioriteres. Dette innebærer at det etableres prosjektgrupper og styringsgrupper som driver arbeidet fremover. Det utarbeides prosjektbeskrivelser der mål, tiltak og evaluering er sentrale punkter. Videre vil alle virksomheters utviklingsplaner inneholde aktuelle og prioriterte tiltak fra Helhetlig plan. Virksomheter og politisk nivå vil delta i arbeidet med å prioritere innsatsene klokt.

Hoveddelen i Helhetlig plan for oppvekst gjelder for hele planperioden. Handlingsdelen må evalueres og justeres årlig.

Planen beskriver ulike tiltak på flere nivåer. Dette skyldes at noen av tiltakene allerede er i ferd med å bli gjennomført eller er under utarbeidelse, noe som gjør at disse beskrives mer spesifikt enn andre. Andre tiltak er mer overordnede og må operasjonaliseres. Dette vil prosjektgruppene jobbe videre med og forankre politisk. Noen tiltak vil kreve politiske beslutninger og ha økonomiske konsekvenser, og vil ikke bli gjennomført før politisk beslutning er gjort.

En implementeringsplan vil være synlig i kommunens utfordringsdokument.