Man lærer når man trives, og trives når man lærer. Det betyr at trygge og gode relasjoner mellom elevene, og mellom elever og voksne er en forutsetning for å ha det bra på skolen. Samtidig er det en forutsetning at elevene opplever mestring og motivasjon for de læringsutfordringene de møter.
I Færder vektlegges helsefremmende tilnærming i barn og unges oppvekst. Det betyr blant annet at barn og unge selv skal involveres og aktiviseres både i enkeltsaker som angår dem selv, men også i læringsprosessene. Ansatte i skole og hjelpetjenester tar i stadig større grad med barn og unge i planlegging av prosesser som angår den enkeltes vekst og utvikling. Det betyr at barn og unges meninger, ideer og tanker skal prege både individuelle samtaler og større læringsprosesser. Å medvirke i sitt eget liv fremmer motivasjon, mestringsfølelse og opplevelse av å være betydningsfull. Alle ansatte i oppvekstsektoren har de siste årene deltatt i kompetanseutviklende tiltak som sikrer elevmedvirkning og vektlegging av relasjonsfremmende praksis.
Publisert 30.03.2022 20:17