Elevens rett til å bli hørt og plikten til å ta hensyn til elevens beste
Når skolen ivaretar delpliktene i aktivitetsplikten, skal elevens rett til å bli hørt, uttale seg og få vurdert hva som er til barnets beste alltid ligge til grunn (opplæringsloven §§ 10.1 og 10.2). For å finne de beste løsningene for eleven, må skolen sørge for at eleven blir hørt i alle deler av aktivitetsplikten.
Eleven har rett til, men ikke plikt til, å uttale seg. Dersom det føles tryggere, kan eleven velge å uttale seg gjennom en person eleven er fortrolig med. Eleven skal også få være med på å bestemme hvordan og på hvilken måte eleven ønsker å si sin mening. Denne retten til å bli hørt er en selvstendig rettighet, og skolen trenger derfor ikke foreldrenes samtykke for å snakke med eleven.
I tillegg til å lytte til eleven, må skolen gjøre faglige vurderinger for å avgjøre hva som er til elevens beste. Dette kan innebære å sette inn tiltak selv om eleven ikke ønsker det, eller å velge andre tiltak enn det eleven selv foreslår.