Når skolen har mistanke om eller kjenner til at en elev ikke har et trygt og godt skolemiljø, skal de starte undersøkelser så raskt som mulig.
Hvis undersøkelsene må utsettes, må skolen begrunne dette.
Formål med undersøkelsene
Målet er å få nok informasjon til å kunne sette inn egnede tiltak.
Gode undersøkelser og analyser er nødvendige for å vurdere hvilke tiltak som passer best.
Undersøkelsene må gjøres med ulike metoder og fra ulike perspektiver.
Undersøkelsene skal avdekke:
- Fakta om situasjonen.
- Bakgrunnen for elevens opplevelse.
- Hva i elevens omgivelser som påvirker hvordan eleven opplever skolemiljøet.
Andre aspekter
- Undersøkelsene kan også inkludere forhold tilbake i tid, som hendelser på fritiden eller på digitale flater.
- Målet er ikke å finne bevis, men å forstå situasjonen.
Ansvar
Den som mottar meldingen/ bekymringen, sier fra til kontaktlærer som dokumenterer .
Dokumentasjon
- Mal for undersøkelse i Sikker Sak
- Aktivitetsplan med tiltaksplan i Sikker sak fylles ut så raskt som mulig
Veiviser/aktiviteter