3. trinn
Elevene på 3. trinn får 6 økter vanntilvenning. Målet her er å trygge elevene i tillegg til 3 konkrete læringsmål. Elevene skal lære å flyte på mage og rygg, de skal kunne dykke med hodet under vann uten å holde for nese, de skal kunne linjeholdning som er å gli som en pil gjennom vannet. En stor del av disse øktene inneholder mye lek i bassenget, både felles leker og frilek.
Mer informasjon - 3. trinn
Øktene gjennomføres fortrinnsvis i nedre basseng der temperaturen er noe høyere enn i øvre basseng, i tillegg til at bassenget har dybde tilpasset våre aktiviteter. Vanntilvenning handler for oss om å få barna glade i å bade. Hver økt starter med en felles lek som alle deltar på. Lekene foregår på et avgrenset område der alle barna kan stå. Typiske oppvarmingsøvelser er leker som stiv heks eller slangesisten.
Vi jobber de første øktene med leker og øvelser der barna øver på å ta hodet under vann. For de utrygge fokuseres det på å blåse luft ut av munnen, etter hvert munn og nese samtidig. Gradvis utfordres elevene til å ta hodet lenger og lenger under vann. Dette repeteres rytmisk mange ganger. Etter hvert øves elevene i å hente en ring på bunnen. De starter stående med hendene på rygg, før de tar opp en eller flere ringer fra bunnen. Målet er at elevene på sikt skal kunne komme svømmende, for så å dykke ned og hente en gjenstand på bunnen.
- Stå på bunnen i bassenget med hendene samlet fremover under vann.
- Bøy i knærne slik at du får vann opp til ørene.
- Fyll lungene og hold pusten, bøy hodet fremover under vann og mellom armene.
- Løft beina og flyt som en pil i vannet.
- Flyt på mage i 5 sekunder.
- Vri deg deretter over på rygg uten å ta beina i bunnen.
- Finn balansen og bli liggende på rygg som en pil i vannet.
Linjeholding handler om å gli som en pil gjennom vannet med minst mulig vannmotstand. Det viktige her er at øynene peker rett ned i bunnen, klem hodet fast mellom armene. Dette fører til en strak kropp. Spark ifra i bunnen eller kanten av bassenget og gli så langt du kan.
Alle øktene avsluttes med frilek. Vi erfarer at dette er svært verdigfult da mange av barna bruker denne delen til å øve eller leke sammen. At venninner eller kamerater bader sammen og leker de ulike øvelsene, gir ofte minst like godt læringsresultat som at en instruktør viser og forteller.
4. trinn
Elevene får her opp mot 15 økter i svømmehallen. Målet er at elevene skal bli svømmedyktig etter UDIR sin definisjon. Ikke alle når dette målet, men alle vil oppleve at de blir tryggere i vann og vil sitte igjen med varig kunnskap om å bade på en trygg måte. For oss i Færder er det viktigste at vi lærer elevene deres egen begrensning i vann. De skal føle trygghet på hva de kan gjøre og hva de ikke kan gjøre, når de bader eller oppholder seg nære vann.
Mer informasjon - 4. trinn
På 4. trinn starter vi med den tekniske svømmeopplæringen. Første økt starter med repetisjon fra 3. trinn med å dykke, flyte og linjeholding. Dette for å sikre at de grunnleggende ferdighetene er på plass. Øktene er bygget opp på samme måte som på 3. trinn, med oppvarmingslek i starten og frilek til slutt.
Når elevene behersker god linjeholding kan de øve inn beinspark i crawl. Dette gir fremdrift i vannet. Etter hvert innføres også armtak og elevene opplever at de svømmer. Pusteteknikk i crawl har vi ikke fokus på. Noen faglig sterke elever får noe instruksjon.
Beinsparkene er de sammen som ved crawl på mage. Hodets plassering er viktig, se opp i taket for å få god linjeholding. Deretter innføres armtak på rygg.
Vi øver og baner bevegelsene for brystbeintak på land før elevene får prøve dette på kanten av bassenget. Her er detaljer viktig for å få god fremdrift. Krærne bøyes opp, føttene føres ut, før beina rettes og presses rundt og sammen. Beinsparkene er de samme på mage og rygg. Ved armtak på bryst er det viktig at takene ikke blir for lange. Armene føres frem som en pil, bøyes deretter og føres tilbake til munnen i en bue.
Dette er en livsviktig kunnskap hvor fokus er på å svømme rolig over tid. Poenget er at elevene skal øves i å svømme lenge i kombinasjon med å flyte på rygg. Elevene oppfordres til å variere svømmeteknikk, og hvile ved å flyte på rygg i vannet.
Ved utgangen av 4.trinn skal elevene kunne:
vere svømmedyktig ved å falle uti på djupt vatn, svømme 100 meter på magen, og undervegs dykke ned og hente ein gjenstand med hendene, stoppe og kvile i 3 minutt (imens flyte på magen, orientere seg, rulle over, flyte på rygg); så svømme 100 meter på rygg og ta seg opp på land.
5. trinn
Elevene får 3 hele dagene «Med vind i seilene» på Fjærholmen. Se «Med vind i seilene» for mer informasjon.
9. trinn
På ungdomsskolen får elevene 3 økter i svømmehall på 9. trinn. Det repeteres basisferdigheter som flyteteknikk, linjeholding og langsvømming. De får også praktisk øvelse i ulike redningsteknikker i form av kameratredning fra land. På siste økt repeteres ulike svømmeteknikker og elevene skal svømme en distanse.