Hvem kan få ledsagerbevis
Ledsagerbevis er beregnet på personer med nedsatt funksjonsevne og på forflytningshemmende, med behov for bistand for å kunne delta på offentlige arrangementer.
Ledsagerbevis vil blant annet være aktuelt for personer med:
- Bevegelseshemning
- Hørselshemming
- Synshemming
- Psykisk utviklingshemming
- Skjult funksjonshemming som for eksempel alvorlige psykiske lidelser, hjerte/lungesykdommer
- Allergier
- Det er ingen lovfestet individuell rett til ledsagerbevis.
- Det er ingen nedre eller øvre aldersgrense for å søke ledsagerbevis.
Hvordan søke om ledsagerbevis?
Den som har behov for ledsagerbevis, kan søke sin kommune om dette. I søknadsprosessen er det en fordel å være tydelig og detaljert når man beskriver sine behov.
Søknadsprosessen vil en finne informasjon om på kommunens hjemmeside på internett eller ved å henvende seg til kommunen. Ta kontakt med din kommune for nærmere veiledning.
Beslutter kommunen å innvilge søknad på ledsagerbevis, skal dette gjøres gjennom et enkeltvedtak som beskriver omfanget av tjenesten og hvordan den kan organiseres. Også avslag skal skje i form av et enkeltvedtak som beskriver kommunens beslutning. Det skal opplyses om klageadgang og klagefrist.
Søknadsskjema
Søknadsskjema for ledsagerbevis fås ved henvendelse servicesenteret, Tinghaugveien 16 eller ved å skrive ut skjemaet her.
Skjema for søknad om ledsagerbevis (PDF, 335 kB)
Klageadgang
Kommunens avgjørelse om ledsagerbevis kan påklages. Kommunen skal da gi veiledning i hvordan det kan klages.
Klagen sendes til kommunen, som skal vurdere saken på nytt.
Det finnes pasient- og brukerombud i alle fylker. Dit kan man henvende seg dersom man har behov for råd, veiledning og informasjon om rettigheter som bruker eller pårørende.
Informasjonen er hentet ut i fra Helsedirektoratets nettside helsenorge.no - du kan lese mer om ledsagerbevis på denne siden: https://helsenorge.no/hjelpetilbud-i-kommunen/ledsagerbevis