Modul 1: Jobbskaperne i reiselivet

Kristin Saga er leder i NHO Vestfold og Telemark. Kristin forteller i denne videoen om hvorfor jobbskaperne er viktige for å sysselsette folk og skape samfunnsverdier.

Hun snakker deretter om hvorfor reiselivsnæringen er særlig viktig, siden den er med på å heve regionens attraktivitet - også som bosted - gjennom de opplevelsene som reiselivsnæringen skaper.

Reiselivet sysselsetter dessuten mange unge mennesker, mennesker med fremmedkulturell bakgrunn og mennesker som ikke nødvendigvis har den lengste utdanningen.

Videoen dreier seg ellers om perspektiver rundt fremtidig jobbskaping. Reiselivsnæringen er spådd å være viktig for Norge fremover, fordi den treffer godt i forhold til de områdene som man ser for seg har størst vekstpotensial. Det vil si en grønnere økonomi, en mer tjenestebasert økonomi, en mer digital økonomi og en mer internasjonal økonomi. Kristin Saga ser for seg at Norge kan ta en posisjon innenfor det opplevelsesbaserte- og naturbaserte reiselivet.

Kristin Saga drøfter utfordringene som er forbundet med å skulle både tiltrekke seg turister, som ønsker seg naturbaserte «grønne» opplevelser, og samtidig ta vare på miljøet og redusere klimaavtrykket. Kristin mener at fremtidens reiseliv må være bærekraftig i forhold til miljø, verdiskaping og inkludering.

Videoen avsluttes med at Kristin Saga trekker fram alt det vakre som er å oppleve i skjærgården, også på vinterstid, og forteller historien om én urban europeers møte med nettopp Vestfold-naturen.

Denne videoen er en del av en serie med informasjonsvideoer produsert av Færder kommune i 2020, med støtte fra Miljødirektoratet. Videoene formidler kunnskap om miljø, bærekraft, lokalhistorie, kultur, dyr- og planteliv, geologi samt opplevelsestilbud, mat og overnatting, og hvordan man best kan ta imot besøkende. Opptaket er gjort i desember 2020.