Kulturskolen tilbyr undervisning i kunst og kultur til barn og unge. Tilbudet er sterkt subsidiert. Lærerne i kulturskolen har utdanning fra høyskole.
- Målgruppe: Elever i alderen 0-19 år bosatt i Færder kommune. Elevplasser sies ordinært opp ved elevens avslutning av videregående skole (det året eleven fyller 19 år). Etter særskilt begrunnet søknad kan man dispensere fra dette.
- Elevavgift: Elevens egenandel kalles elevavgift. Faktura sendes ut i begynnelsen av hvert semester. Elevavgiften refunderes kun ved sykdom i mer enn 4 uker med legeerklæring, eller ved flytting fra kommunen (mer enn 8 ukers ubenyttet elevplass).
- Påmelding: Påmelding skjer digitalt. Alle søknader blir behandlet. Hovedopptak foretas i mai måned. Søkere som ikke får tildelt plass blir satt på venteliste. Ved opptak fra venteliste blir følgende forhold vektlagt: 1. Søkeransiennitet - 2. Gruppesammensetning
- Bindingstid/utmelding: De som blir tatt opp som elever må binde seg for minst et halvt år av gangen. Utmelding må skje skriftlig til kulturskolens administrasjon. Fristen er 1. desember og 15. mai for påfølgende semester. Ved senere utmelding vil det bli krevd elevavgift.
- Permisjon: Permisjon fra elevplass kan søkes for et halvt år av gangen. Maksimal permisjonstid er to semestre (1 år). Søknadsfrist er 1. desember og 1. mai for påfølgende semester.
- Utelukkelse fra undervisning: Ved gjentatte fravær uten melding (mer enn 4 ganger), ved manglende interesse for skolearbeidet eller av disiplinære årsaker, kan kulturskolens rektor utelukke elever fra undervisningen. Vedtaket kan påklages til kommunaldirektør for oppvekst og kultur. Manglende betaling av elevavgift kan også føre til tap av elevplass i kulturskolen. Det vil bli beregnet morarenter på forfalte regninger.