Bestemmelsene
§ 1. Formål
Forskriften stiller krav til planlegging og prosjektering av avløpsrenseanlegg, rensing av avløpsvann, utslippssted, type renseløsning, og drift og vedlikehold av anlegg. Den erstatter følgende paragrafer i forurensningsforskriften:
§ 12-7. Avløpsnett
§ 12-8. Utslipp til følsomt og normalt område
§ 12-10. Dokumentasjon av rensegrad
§ 12-11. Utslippssted
§ 12-12. Lukt
§ 12-13. Utforming og drift av renseanlegget
For øvrig gjelder forurensningsforskriftens bestemmelser. Fastsettelsen av lokal forskrift er hjemlet i forurensningsforskriften § 12-6 som åpner for at kommunen kan fastsette lokal forskrift hvis dette er nødvendig ut fra forurensningsmessige forhold eller brukerinteresser.
§ 2. Virkeområde
Gjelder utslipp av sanitært avløpsvann fra bolig, fritidsbolig, bedrifter og andre virksomheter, med innlagt vann, som ikke er tilkoblet kommunalt ledningsnett, og hvor utslippet ikke overstiger 50 pe.
Kommunen benytter forurensningsloven § 18 som hjemmel ved pålegg om utskifting av eldre avløpsanlegg som har utslippstillatelse, men som ikke renser i henhold til dagens utslippskrav. I tilfeller der anlegg mangler utslippstillatelse fordi anlegget ble etablert på et tidspunkt da det ikke var krav om dette i regelverket, kan kommunen benytte forurensningsforskriften § 12-16 til å bestemme at utslippet er ulovlig etter en viss tid. Forurensningsloven § 7 brukes som hjemmel for pålegg om tiltak ved ulovlig utslipp.
§ 3. Forholdet til krav i medhold av andre regler
Kravene i forskriften gjelder innenfor rammene av andre lover og regler.
§ 4. Definisjoner
Utfyller listen over begreper i forurensningsforskriftens § 11-3.
§ 5. Krav til planlegging og prosjektering
Anlegg skal dimensjoneres, bygges, drives og vedlikeholdes på en slik måte at det ikke er til sjenanse, hverken med hensyn til inngrep i naturen, utseende eller lukt.
Bestemmelsen erstatter forurensningsforskriftens § 12-7, § 12-10, § 12-12 og § 12-13 og skal bidra til blant annet følgende:
- å sikre bruk av best tilgjengelig teknikk i størst mulig grad. Med mindre dette medfører uforholdsmessig store kostnader, skal avløpsanlegg dimensjoneres, bygges, drives og vedlikeholdes med utgangspunkt i best tilgjengelige teknikk og fagkunnskap.
- etablering av fellesanlegg hvis hensiktsmessig og gjennomførbart. Muligheten for fellesanlegg skal alltid vurderes.
- god kunnskap om grunnforhold og risiko for forurensning. Det skal alltid gjennomføres grunnundersøkelse før valg av anlegg.
- dokumentasjon på anleggene som bygges. Det må dokumenteres at anlegget er bygget for å klare forskriftsfestede krav.
- tilrettelegging for kontroll av renset avløpsvann. Alle anlegg med unntak av infiltrasjonsanlegg skal ha godt tilrettelagt mulighet for prøvetaking.
§ 6. Utslippskrav
Erstatter § 12-8 i forurensningsforskriften. Kravene i § 12-9. ''Utslipp til mindre følsomt område'' er ikke relevante her da Færder kommune ligger i følsomt område (jf. kapittel 11 vedlegg 1).
Bestemmelsen stiller strengere krav enn forurensningsforskriftens § 12-8. Kommunen ønsker at så mange som mulig skal ha 90% reduksjon av både Tot-P og BOF5; dette kravet stilles for alle anlegg uavhengig av brukerinteresser. Bestemmelsen stiller i tillegg krav til rensing av termotolerante bakterier (TBK), som også gjelder alle anlegg. Gråvann må også renses.
§ 7. Utslippssted
Utslippsstedet skal ikke komme i konflikt med brukerinteresser.
Ved utslipp av renset avløpsvann direkte til bekk eller sjø må utslippspunktet legges et sted der avløpsvannet fraktes bort av vannmassene. Bekk som mottar renset avløpsvann må ha årssikker vannføring. Årssikker vannføring defineres som «vannføring som ved middeltemperatur over frysepunktet ikke tørker ut av naturlige årsaker oftere enn hvert tiende år i gjennomsnitt; jf. vannressursloven. Utslippspunkt til sjø skal lokaliseres i strømførende lag minst to meter under laveste vannstand.
Hvis mulig bør renset avløpsvann gå til naturlig infiltrasjon.
§ 8. Godkjente renseløsninger
Anlegg skal dimensjoneres og utformes etter en anerkjent standard/metode, anleggene skal ha dokumentert renseeffekt som tilfredsstiller kravene i lokal forskrift.
Krav til dimensjonering, utforming og dokumentasjon i tabellen under følger i all hovedsak Nibios anbefalinger på avlop.no. Vi anbefaler å se nærmere på avlop.no som gir utfyllende informasjon om avløpsløsninger. Ta gjerne kontakt med kommunen hvis du har spørsmål.
For annen type løsning enn overnevnte må det søkes om unntak fra § 8. Det kan nevnes at
- minirenseanlegg klasse II og III tillates i kombinasjon med andre løsninger hvis det kan fremvises dokumentasjon på at den totale løsningen tilfredsstiller rensekrav.
§ 9. Krav til drift og vedlikehold
Oppsamlings- og avslammingstanker for sanitært avløpsvann skal tømmes i kommunal regi. Lokal forskrift om tømming av slamanlegg stiller krav til en standard tømmefrekvens, men anleggene skal tømmes ved behov. Det er eieren som har ansvar for å påse at anlegget tømmes ofte nok. Eieren skal sørge for tilgjengelighet for slamtømming. Renovatøren plikter å gi informasjon til eieren om eventuelle feil eller mangler oppdaget på anlegget under tømmebesøk.
Alle mindre avløpsanlegg har behov for et minimum av vedlikehold og oppfølging for at de skal fungere etter hensikten. Eieren er ansvarlig for at anlegget fungerer som det skal og skal sørge for jevnlig kontroll/service. Det er eieren selv som har ansvar for å påse at eventuelle feil/mangler rettes opp. Det er viktig at eieren setter seg inn i hva som kreves av tilsyn og vedlikehold for å opprettholde standarden.
Lokal forskrift krever skriftlig drifts- og vedlikeholdsavtale for minirenseanlegg, med årsrapportering til kommunen. Årsrapporten sendes inn av foretaket.
§. 10 Tilsyn og kontroll
Som forurensningsmyndighet etter kapittel 12 i forurensningsforskriften, har kommunen plikt til å føre tilsyn med mindre avløpsanlegg for å avdekke eventuelle brudd på utslippskrav.
Kommunen har tilsynsordning for spredt avløp. Funksjonskontroll skal gjennomføres med tre til fem års mellomrom avhengig av anleggstype.
Det tas vannprøver av utløpsvannet og gjøres observasjoner av anlegget for å sjekke kvalitet på utført service og vedlikehold.
§. 11 Gebyr og tvangsmulkt
Alle eiendommer som har innlagt vann, og hvor avløpet ikke er tilknyttet kommunale avløpsledninger, skal betale miljøgebyr (tilsynsgebyr) for avløp. Miljøgebyret finansierer kommunalt arbeid for å hindre forurensning fra mindre avløpsanlegg.
Saksbehandlingsgebyr, årsgebyr for tømming og miljøgebyr fastsettes årlig i kommunens gebyrregulativ. Gebyrsatser oppgis på kommunens nettsted.
Tvangsmulkt er en bot som kan ilegges den ansvarlige for forurensningen for å sikre at vedtak blir overholdt.
§ 12. Unntak
Det er mulig å søke om unntak fra bestemmelsene i forskriften. Det må foreligge særskilte grunner.
Kommunen kan selv velge å gjøre unntak fra bestemmelsene i særskilte tilfeller.