Trafikksikkerhetsplan 2025–2028

8 Evaluering, rullering

Det rapporteres årlig til kommunestyret om status for tiltakene i planen, inkludert informasjon fra de respektive sektorene.

Evaluering, rullering
Innsatsområde Kommunen skal Ansvarlig Jf. Pkt. Når
Fart - påvirke sine ansatte i tjeneste til å opptre med minst mulig risiko i trafikken. HR/AMU 6.1 Årlig
- utarbeide retningslinjer for tjenestereiser og forankret denne i alle sektorer. HR/AMU 6.1 Årlig
- ha trafikksikkerhet som årlig tema i kommunens arbeidsmiljøutvalg (AMU). HR/AMU 6.1 Årlig
- stille krav til samarbeidspartnere om trafikksikker adferd (transporttjenester og vei og vedlikeholdstjenester) ved kjøp av transporttjenester som innarbeides i anbudsdokumentene. HR 6.1 Årlig
- gjennomføre kurs/gi opplæring for alle ansatte i trafikksikkerhet og HMS. HR 6.1 Årlig
Rus - arbeide aktivt for å forhindre at ansatte er påvirket av legal eller illegale rusmidler i tjenesten. AMU 6.2 Kontinuerlig
- ved kjøp eller leasing av nye biler innarbeide alkolås som en del av anbudsgrunnlaget. HR 6.2 Ved innkjøp
- Fortsette samarbeidet med alkovett organisasjonen AvogTil og politiet Folkehelsekoordinator/ Kommunalteknikk 6.2 2 ganger i året
Beltebruk og riktig sikring av barn - alltid velge busser med 3-punktsbelte ved leie av busser til transport i kommunal regi. HR 6.3 Kontinuerlig
- i retningslinjene for tjenestereiser, uttrykke en tydelig forventning om at alle kommunens ansatte bruker sikkerhetsbelte ved transport i tjeneste. Dette gjelder både bil og buss. HR 6.3 Årlig gjennomgang
- gjennom helsestasjonenes virksomhet ha økt fokus på temaet barn i bil og da spesielt at barna skal sitte sikret bakovervendt i bil til de er minst fire år. Helse 6.3 Kontinuerlig
- i kommunale barnehager gjennomføre tiltak for å øke fokus på sikring av barn i bil. Oppvekst 6.3
- oppfordre til at også private barnehagene følger ovennevnte tiltak. Oppvekst 6.3
Uoppmerksomhet - i retningslinjene for tjenestereiser, uttrykke en tydelig forventning om at alle kommunens ansatte i minst mulig grad bruker utstyr som tar oppmerksomheten fra føreren. HR 6.4 Årlig gjennomgang
- i retningslinjene for tjenestereiser, uttrykke en tydelig forventning om at det i størst mulig grad skal unngås å bruke mobiltelefon under kjøring. Om dette er nødvendig skal det brukes godkjent fastmontert utstyr. HR 6.4
- ved inngåelse av avtaler/anbud stille krav til trafikksikkerhet. Innkjøp 6.4
Barn (0–14 år) - vurdere rett til skoleskyss i henhold til kriterier for særlig farlig eller vanskelig skolevei. Oppvekst 6.5 Etter søknad
- arbeide for trafikksikre soner rundt skolene, som blant annet innebærer tiltak knyttet til holdninger og adferd til både barn og voksne. Oppvekst/ FAU/ Kommunalteknikk 6.5 Kontinuerlig
- legge til rette for at flere kan sykle eller gå til skolen. Oppvekst 6.5 Kontinuerlig
- oppfylle forpliktelsene som inngår i Trafikksikker kommune for kommunale skoler og barnehager. Oppvekst 6.5 Kontinuerlig
- påvirke til at private barnehager skal være godkjent som Trafikksikker barnehage. Oppvekst 6.5 Kontinuerlig
- påvirke private skoler til å få godkjenning som Trafikksikker skole. Oppvekst 6.5 Kontinuerlig
- oppfylle forpliktelsene som inngår i Trafikksikker kommune for kommunale skoler og barnehager. Oppvekst 6.5 Kontinuerlig
- sørge for at ansatte i barnehager og skoler har tilstrekkelig kompetanse for å gjennomføre god trafikkopplæring i tråd med gjeldende rammeverk. Oppvekst 6.5 Kontinuerlig
- stimulere lag og foreninger til at barn og ungdom sikres best mulig og at voksne som transportører kjører med lavest mulig risiko til og fra fritidsaktiviteter. Kultur 6.5 Årlig
- stimulere lag og foreninger til å innarbeide retningslinjer for transport innenfor sin virksomhet. Kultur 6.5 Årlig
- i samarbeid med elevenes foresatte ha fokus på trafikksikkerhet og forebygging av ulykker, og dette skal inngå i årsplaner. Oppvekst 6.5 Kontinuerlig
- sørge for god sykkelopplæring i tråd med kompetansemål i Kunnskapsløftet. Oppvekst 6.5 Årlig
- ta i bruk læringsressurser om trafikksikkerhet i barnehager og i skolen. Oppvekst 6.5 Kontinuerlig
- sørge for nødvendig kompetanse for å tilby valgfaget trafikk på ungdomstrinnet. Oppvekst 6.6 Kontinuerlig
Ungdom og unge førere - tilby trafikalt grunnkurs som en del av valgfag trafikk. Oppvekst 6.6 Kontinuerlig
- stimulere lag og foreninger til å innarbeide retningslinjer for transport innenfor sin virksomhet fremme saker om trafikksikkerhet for kommunens ungdomsråd. Koordinator ungdomsråd /kultur 6.6 Årlig
- sørge for at kommunens ungdomsråd gis kompetanse om trafikksikkerhet. Oppvekst 6.6 Kontinuerlig
- ta i bruk læringsressurser om trafikksikkerhet på ungdomstrinnet. Oppvekst 6.6 Kontinuerlig
Eldre trafikanter - legge til grunn universell utforming ved fysisk utforming av veger og gangfelt for å ivareta eldre og trafikanter med funksjonsnedsettelser. Kommunalteknikk 6.7 Kontinuerlig
- stimulere pensjonistforeninger til å innlemme tema trafikksikkerhet i sin virksomhet. Eldrerådet 6.7
- legge til rette for at trafikksikkerhet blir tema i kommunens eldreråd. Koordinator eldreråd 6.7
Gående og syklende - årlig sette søkelys på betydningen av at syklister og fotgjengere bruker personlig sikkerhetsutstyr i trafikken, eksempelvis sykkelhjelm og refleks. Oppvekst/ Helsestasjon/ HR/ Kommunalteknikk 6.8 Årlig
El-sparkesykler - gå i dialog med tilbyderne av el-sparkesykler i Tønsberg for å utarbeide kjøreregler for innhenting av hensatte og feilparkerte el-sparkesykler. Kommunalteknikk 6.9 Kontinuerlig
Drift og vedlikehold - beholde og videreutvikle det daglige trafikksikkerhetsfokuset i kjerneoppgavene innen drift og vedlikehold. Kommunalteknikk 6.10 Kontinuerlig
Bruk av ny teknologi - vurdere krav om automatisk nødbrems, feltskiftvarsler og fotgjengervarsel i anbud ved kjøp/leasing av nye kjøretøy Innkjøp 6.11 Ved innkjøp/leasing
TS arbeid generelt - fortsatt være godkjent som trafikksikker kommune Folkehelsekoordinator/ Alle 6.12 Kontinuerlig
Kunnskapsgrunnlag - sørge for å ha god oversikt over ulykkesstatistikken og kjenne til steder hvor det ofte nesten skjer ulykker Kommunalteknikk 6.13 Kontinuerlig
Avfallsinnsamling - fortsette samarbeidet med Vesar for å bedre trafikksikkerheten ved innsamling av avfall Kommunalteknikk 6.14 Kontinuerlig
Fysiske tiltak kommunale veier - gjennomføre tiltak, jf. vedlegg liste over mindre TS-tiltak Kommunalteknikk 6.15 Kontinuerlig
- gjennomføre fysisk tilrettelegging for gående og syklende, jf. liste over manglende gs-veier Kommunalteknikk 6.15 Kontinuerlig
Fysiske tiltak fylkesveier - påvirke fylke til å bygge gang- og sykkelveier og andre TS-tiltak langs fylkesveiene. Det er et politisk flertall for å påvirke fylkeskommunen til gjennomføring av den planlagte veien via Kjæreskogen på Tjøme. Fylkeskommunene Statens vegvesen, Kommunalteknikk 6.16 Kontinuerlig