Trafikksikkerhetsplan 2025–2028

8 Evaluering, rullering

Det rapporteres årlig til kommunestyret om status for tiltakene i planen, inkludert informasjon fra de respektive sektorene.

Evaluering, rullering
InnsatsområdeKommunen skalAnsvarligJf. Pkt.Når
Fart- påvirke sine ansatte i tjeneste til å opptre med minst mulig risiko i trafikken.HR/AMU6.1Årlig
- utarbeide retningslinjer for tjenestereiser og forankret denne i alle sektorer.HR/AMU6.1Årlig
- ha trafikksikkerhet som årlig tema i kommunens arbeidsmiljøutvalg (AMU).HR/AMU6.1Årlig
- stille krav til samarbeidspartnere om trafikksikker adferd (transporttjenester og vei og vedlikeholdstjenester) ved kjøp av transporttjenester som innarbeides i anbudsdokumentene.HR6.1Årlig
- gjennomføre kurs/gi opplæring for alle ansatte i trafikksikkerhet og HMS.HR6.1Årlig
Rus- arbeide aktivt for å forhindre at ansatte er påvirket av legal eller illegale rusmidler i tjenesten.AMU6.2Kontinuerlig
- ved kjøp eller leasing av nye biler innarbeide alkolås som en del av anbudsgrunnlaget.HR6.2Ved innkjøp
- Fortsette samarbeidet med alkovett organisasjonen AvogTil og politietFolkehelsekoordinator/ Kommunalteknikk6.22 ganger i året
Beltebruk og riktig sikring av barn- alltid velge busser med 3-punktsbelte ved leie av busser til transport i kommunal regi.HR6.3Kontinuerlig
- i retningslinjene for tjenestereiser, uttrykke en tydelig forventning om at alle kommunens ansatte bruker sikkerhetsbelte ved transport i tjeneste. Dette gjelder både bil og buss.HR6.3Årlig gjennomgang
- gjennom helsestasjonenes virksomhet ha økt fokus på temaet barn i bil og da spesielt at barna skal sitte sikret bakovervendt i bil til de er minst fire år.Helse6.3Kontinuerlig
- i kommunale barnehager gjennomføre tiltak for å øke fokus på sikring av barn i bil.Oppvekst6.3
- oppfordre til at også private barnehagene følger ovennevnte tiltak.Oppvekst6.3
Uoppmerksomhet- i retningslinjene for tjenestereiser, uttrykke en tydelig forventning om at alle kommunens ansatte i minst mulig grad bruker utstyr som tar oppmerksomheten fra føreren.HR6.4Årlig gjennomgang
- i retningslinjene for tjenestereiser, uttrykke en tydelig forventning om at det i størst mulig grad skal unngås å bruke mobiltelefon under kjøring. Om dette er nødvendig skal det brukes godkjent fastmontert utstyr.HR6.4
- ved inngåelse av avtaler/anbud stille krav til trafikksikkerhet.Innkjøp6.4
Barn (0–14 år)- vurdere rett til skoleskyss i henhold til kriterier for særlig farlig eller vanskelig skolevei.Oppvekst6.5Etter søknad
- arbeide for trafikksikre soner rundt skolene, som blant annet innebærer tiltak knyttet til holdninger og adferd til både barn og voksne.Oppvekst/ FAU/ Kommunalteknikk6.5Kontinuerlig
- legge til rette for at flere kan sykle eller gå til skolen.Oppvekst6.5Kontinuerlig
- oppfylle forpliktelsene som inngår i Trafikksikker kommune for kommunale skoler og barnehager.Oppvekst6.5Kontinuerlig
- påvirke til at private barnehager skal være godkjent som Trafikksikker barnehage.Oppvekst6.5Kontinuerlig
- påvirke private skoler til å få godkjenning som Trafikksikker skole.Oppvekst6.5Kontinuerlig
- oppfylle forpliktelsene som inngår i Trafikksikker kommune for kommunale skoler og barnehager.Oppvekst6.5Kontinuerlig
- sørge for at ansatte i barnehager og skoler har tilstrekkelig kompetanse for å gjennomføre god trafikkopplæring i tråd med gjeldende rammeverk.Oppvekst6.5Kontinuerlig
- stimulere lag og foreninger til at barn og ungdom sikres best mulig og at voksne som transportører kjører med lavest mulig risiko til og fra fritidsaktiviteter.Kultur6.5Årlig
- stimulere lag og foreninger til å innarbeide retningslinjer for transport innenfor sin virksomhet.Kultur6.5Årlig
- i samarbeid med elevenes foresatte ha fokus på trafikksikkerhet og forebygging av ulykker, og dette skal inngå i årsplaner.Oppvekst6.5Kontinuerlig
- sørge for god sykkelopplæring i tråd med kompetansemål i Kunnskapsløftet.Oppvekst6.5Årlig
- ta i bruk læringsressurser om trafikksikkerhet i barnehager og i skolen.Oppvekst6.5Kontinuerlig
- sørge for nødvendig kompetanse for å tilby valgfaget trafikk på ungdomstrinnet.Oppvekst6.6Kontinuerlig
Ungdom og unge førere- tilby trafikalt grunnkurs som en del av valgfag trafikk.Oppvekst6.6Kontinuerlig
- stimulere lag og foreninger til å innarbeide retningslinjer for transport innenfor sin virksomhet fremme saker om trafikksikkerhet for kommunens ungdomsråd.Koordinator ungdomsråd /kultur6.6Årlig
- sørge for at kommunens ungdomsråd gis kompetanse om trafikksikkerhet.Oppvekst6.6Kontinuerlig
- ta i bruk læringsressurser om trafikksikkerhet på ungdomstrinnet.Oppvekst6.6Kontinuerlig
Eldre trafikanter- legge til grunn universell utforming ved fysisk utforming av veger og gangfelt for å ivareta eldre og trafikanter med funksjonsnedsettelser.Kommunalteknikk6.7Kontinuerlig
- stimulere pensjonistforeninger til å innlemme tema trafikksikkerhet i sin virksomhet.Eldrerådet6.7
- legge til rette for at trafikksikkerhet blir tema i kommunens eldreråd.Koordinator eldreråd6.7
Gående og syklende- årlig sette søkelys på betydningen av at syklister og fotgjengere bruker personlig sikkerhetsutstyr i trafikken, eksempelvis sykkelhjelm og refleks.Oppvekst/ Helsestasjon/ HR/ Kommunalteknikk6.8Årlig
El-sparkesykler- gå i dialog med tilbyderne av el-sparkesykler i Tønsberg for å utarbeide kjøreregler for innhenting av hensatte og feilparkerte el-sparkesykler.Kommunalteknikk6.9Kontinuerlig
Drift og vedlikehold- beholde og videreutvikle det daglige trafikksikkerhetsfokuset i kjerneoppgavene innen drift og vedlikehold.Kommunalteknikk6.10Kontinuerlig
Bruk av ny teknologi- vurdere krav om automatisk nødbrems, feltskiftvarsler og fotgjengervarsel i anbud ved kjøp/leasing av nye kjøretøyInnkjøp6.11Ved innkjøp/leasing
TS arbeid generelt- fortsatt være godkjent som trafikksikker kommuneFolkehelsekoordinator/ Alle6.12Kontinuerlig
Kunnskapsgrunnlag- sørge for å ha god oversikt over ulykkesstatistikken og kjenne til steder hvor det ofte nesten skjer ulykkerKommunalteknikk6.13Kontinuerlig
Avfallsinnsamling- fortsette samarbeidet med Vesar for å bedre trafikksikkerheten ved innsamling av avfallKommunalteknikk6.14Kontinuerlig
Fysiske tiltak kommunale veier- gjennomføre tiltak, jf. vedlegg liste over mindre TS-tiltakKommunalteknikk6.15Kontinuerlig
- gjennomføre fysisk tilrettelegging for gående og syklende, jf. liste over manglende gs-veierKommunalteknikk6.15Kontinuerlig
Fysiske tiltak fylkesveier- påvirke fylke til å bygge gang- og sykkelveier og andre TS-tiltak langs fylkesveiene. Det er et politisk flertall for å påvirke fylkeskommunen til gjennomføring av den planlagte veien via Kjæreskogen på Tjøme.Fylkeskommunene Statens vegvesen, Kommunalteknikk6.16Kontinuerlig