
Opplegget har vært strukturert som et reelt kommunestyremøte, der elevene har fått forberede og stille spørsmål til ordføreren. Spørsmålene har variert fra personlige preferanser, som ordførerens favorittsport og valg mellom Pepsi og Cola, til mer samfunnsaktuelle temaer som skolestruktur, asylmottak i kommunen og kollektivtransport. Alle spørsmål har blitt stilt fra talerstolen, og ordføreren har svart på dem fortløpende.
Diskutert ungdomsprioriterte tiltak
I tillegg til spørsmålsrunden har ordføreren holdt en informativ presentasjon om Færder kommune og hvordan demokratiet fungerer, både lokalt og generelt. Elevene har deretter behandlet en sak knyttet til ungdomsprioriterte tiltak. Med utgangspunkt i en forhåndsutarbeidet liste har de kommet med nye forslag, diskutert dem og til slutt stemt over hvilken liste som skulle bli deres endelige innstilling.
Lotte Hirgum, elevrådsleder på Tjøme ungdomsskole, og Tom Mello, ordfører.Lotte Hirgum er elevrådsleder på Tjøme ungdomsskole, og deltar på demokratitimen sammen med sine medelever i 10 trinn.
Hva synes du om å ha en slik demokratitime med ordfører?
- Jeg synes det er veldig bra, og vi lærer mye. Det er også en veldig bra mulighet for oss elever å komme med ideer og forslag, sier Hirgum.
Gir innsikt i beslutningsprosesser
Også ordfører Tom Mello opplever disse møtene med ungdommene som givende.
- Jeg synes at dette er fantastisk og opplever at elevene er fremoverlente og vil noe. De forholder seg til kommunestyrets reglement, og er veldig flinke.
Samlingene i kommunestyresalen har gitt ungdomsskoleelevene en innsikt i hvordan beslutningsprosesser foregår i lokaldemokratiet, og hvor viktig det er å delta i samfunnsdebatten. Kanskje har også noen blitt inspirerte til å engasjere seg videre i samfunnet.