110 avtaler om hjelp og samarbeid

Den første frivilligbørsen for Færder og Tønsberg ble arrangert på Støperiet onsdag denne uken – og for en suksess det ble! Over 90 frivillige organisasjoner, lokale bedrifter og organisasjoner møttes for å utveksle ønsker og ideer til samarbeid, og 110 avtaler ble inngått! I løpet av et par timer ble mange nye muligheter og nettverk skapt.

Hva er en frivilligbørs?

En frivilligbørs fungerer slik at næringsliv og frivillighet inviteres til å lage avtaler om å hjelpe hverandre og utveksle tjenester. Plakater blir skrevet med hva man ønsker og hva man trenger, og kommunen stiller med arena og børsmeglere.

Ordførerne Jon Sanness Andersen og Anne Rygh Pedersen deltok på frivilligbørs, og understreket betydelsen av det frivillige arbeidet i kommunene.

- Samarbeid skaper merverdi, sa Sanness Andersen. Dette er en kjempeflott arena for å finne nye muligheter for å hjelpe hverandre.

- Også de to kommunene viser verdien av samarbeid på dette arrangementet. Frivilligbørs er et prakteksempel på hvordan frivilligheten og næringslivet kan spille på lag – og begge sider drar nytte av hverandre. Dette kan gi store ringvirkninger i lokalmiljøet, sa Rygh Pedersen.

Hjelper hverandre

De to timene på Støperiet resulterte i et mangfold av flotte avtaler til glede og nytte for de ulike deltakerne på frivilligbørsen. Her er noen av avtalene:

• DNT Tønsberg og omegn og Færder kommune ved barneverntjenesten skal arrangere turer for enslige mindreårige flyktninger.
  • Vestfoldmuseene og Grindløkken Frivillighetens hus inngår avtale om å bevare original silkefane fra 1929
  • HLF Lokallag Tønsberg og Færder og Bydelshuset inngår avtale om lokaler.
  • Eik sykehjem og Tønsberg & Færder bibliotek inngår avtale om høytlesning ca én gang pr mnd.
  • Nøtterøy Håndball elite gir 100 gratis billetter til hjemmekamper til Bjønnesåsen bo- og aktivitetssenter.
  • Ung i Tønsberg og Midtløkken Seniorsenter inngår samarbeid på tvers av generasjoner.
  • Allegro gir Nøtterøy Røde Kors kurs i sosiale medier (sammen med andre fra Frivilligbørsen).
  • Hogsnes helsehus/Træleborg sykehjem og Vi sammen inngår avtale om bruk av lokaler, kjøkken og treningsal, kor, lesegruppe og matklubb.

Klare for frivilligbørs i 2023

Frivillighetskoordinatorene Eva Marie Wang-Norderud (Tønsberg kommune) og Helena Bisgaard (Færder kommune) er kjempefornøyde med resultatet fra den første frivilligbørsen, og gleder seg allerede til å arrangere det igjen til neste år.

- Det var en kjempestemning på Støperiet! Alle var så glade, positive, engasjerte og ivrige etter å finne noen å samarbeide med, sier Bisgaard.

- Vi kan avsløre at både antall deltakere og antall avtaler er langt over det vi satte oss som målsetning i forkant. Så vi er mer enn fornøyde, vi er over oss av begeistring. At to timer en ettermiddag kan skape så mye godt for lokalmiljøet er utrolig godt å tenke på, sier Wang-Norderud.

Deltok du på frivilligbørsen den 14. september?

Arrangementskomiteen ønsker å ta med deres innspill på veien videre, mot en ny frivilligbørs. Fyll ut evalueringsskjema mens opplevelsen ennå er fersk.

Svar på en undersøkelse om Frivilligbørs her