Bli kjent med Mellem-Bolærens Venner

Mellem-Bolærens Venner er den femte Færder-ildsjel i Frivillighetens år 2022, men den første foreningen som har mottatt betegnelsen. Mellem-Bolærens Venner ble stiftet i 2004, og har siden den gang jobbet iherdig med å bevare bygninger og kulturlandskap på Mellom Bolæren. Samme år (2004) ble Bolærne-øyene kjøpt av den gangen Nøtterøy kommune.

Fortell litt om Mellem-Bolærens Venner

Foreningen ble stiftet i 2004, men vi har jobbet på øya siden 1998. Ragnar Gunnarsen, som nå er leder av foreningen, har vært med siden 2003. Foreningen ble stiftet over en lunsj da vi skjønte at det var behov for å strukturere arbeidet. Da lå forholdene til rette for å starte restaurering av Rønningen, som er kystled-hytta som ligger på Mellom Bolæren.

I dag er vi 23 aktive medlemmer. Alle yter arbeidsinnsats - det er medlemskontingenten vår.

Når man først er blitt med i gjengen, er det ingen som slutter. Det er veldig hyggelig å være med. Vi er en dugnadsgjeng som møtes på Mellom Bolæren hver tirsdag. Da jobber vi fra vi kommer til vi reiser hjem. Kan hende vi har tid til litt kaffe… Nesten alle er med hver tirsdag. Foreningen har også fått fire faste damer som er med, de jobber hardt.

Å være med i Mellem-Bolærens Venner er en livsstil.

Hvorfor begynte dere å engasjere dere ute på Mellom Bolæren?

Åge er raskt ute med å svare;

Nærmiljø, kameratskap, interesse for skjærgården og historien på øya.

Det er sosialt, flere av oss kjenner hverandre fra andre steder, så man blir invitert inn. Det er spennende å være med i en dugnadsgjeng med så mye kompetanse og engasjement. Det sosiale livet i foreningen er kjempeviktig, og her får vi være aktive ute og være sammen med gode venner.

Hva er det som gjør at dere fortsatt engasjerer dere?

Fellesskapet, det sosiale samværet.

Vi er jo pensjonister hele gjengen, og nå er det 76 år som er gjennomsnittsalderen.

Det er viktig å treffe gjengen på tirsdager. Vi jobber hver uke og har julebord og sommertur

Har dere en god historie som dere kan fortelle fra deres frivillige engasjement? Hva er for eksempel deres beste opplevelse som frivillig?

Gutta mener det er mange gode opplevelser etter å ha jobbet mange år på øya, men det de husker best er renoveringen av Rønningen.

Skogen var så tett fra Jensesund og opp til hytta at vi måtte lage oss et sagbruk. Tømmeret var tungt og hardt, hele plassen var full av Hertz Gran fra Tyskland, som trolig er blitt plantet etter krigen.

Kan ha vært en kamuflasje-operasjon …

Nå ligger kystledhytta Rønningen på en fin gress-slette ned mot sjøen.

Et annet minne gutta synes er viktig å trekke frem er Åpen dag i 2022, som var et fantastisk arrangement.

Det var fantastisk å få så mange familier på øya. Det er bare den dagen i året det går båt til Mellom Bolæren.

Samarbeidet med flybåten, kommunen og andre gjør at det ble fantastisk dag. Gratis båt gjorde at mange deltok på Åpen dag og nærturstafett.

Det er gøy å arrangere slike dager, og vi håper erfaringen fra Frivillighetens år vil bli en tradisjon.

Hvordan får dere tid til å bidra som frivillig?

Tirsdagen er hellig!, sier gutta i kort. Alle avtaler legges utenom tirsdager. Så det får vi til.

Vi teller frivilligtimer, og det er mange timer vi jobber på øya i løpet av et år. Vi føler et ansvar og en glede ved å kunne vise frem øya. Vi er stolt over arbeidet vi gjør, og liker å holde guidetur, sier Åge Olsen.

Hva er deres oppfordring til andre som ønsker å engasjere seg i frivilligarbeid?

Det finnes mange som kan være med å gjøre en innsats, men du må velge å være med. For pensjonister er det viktig å bidra i samfunnet. Vi har masse arbeidskraft og mye vi kan bidra med. Bruk kroppen og ta vare på egen helse.

Meld deg inn i en godt drevet organisasjon eller start med noe du brenner for!

Vi utfordrer en frivillig-gjeng til å ta vare på Østre Bolæren (naboøya), sier guttene med et smil.

Er det noe annet dere vil legge til som er viktig for dere?

Gjengen trenger ikke tenke seg om;

Uten Skjærgårdstjenesten hadde vi ikke kommet oss ut på øya, det er takket være dem at vi får til all jobbinga og får fraktet utstyr frem og tilbake!

Vi trenger din hjelp til å nominere den eller de som du mener fortjener litt ekstra oppmerksomhet for sitt frivillige arbeid.

Du nominerer enkelt ved fylle inn dette lille skjemat.