Bli kjent med Torunn Kopperud

Torunn Kopperud er årets første Færder-ildsjel i Frivillighetens år 2022. Hun er leder for Pensjonistforeningen på Tjøme, og aktiv i mange andre foreninger og organisasjoner.

Hvilken/hvilke organisasjoner er du aktiv i?

Jeg er leder av Pensjonistforeningen på Tjøme. Jeg er også aktiv i andre foreninger. Tjøme Fiskeklubb er en av dem, men nå er det ikke så mye fisk i sjøen lengre, så nå går vi turer. Før øvde vi på fiskestangkast.

Akkurat nå er jeg også sekretær i koret, Korvus. Korvus betyr Kråkefugl, der synger vi med hvert vårt nebb. Vi er en gjeng på litt over tjue, til og med 4 menn!

Jeg er også leder av Kirkeåsen borettslag, et kjempehyggelig naboskap, der alle er godt voksne.

I 2007 startet jeg Bibliotekets venner, og der startet vi med Digital opplæring (pc og mobil). Her har vi hatt fredagskafe, men det har ikke skjedd på over et år… det er jo ikke mulig å være sosiale under pandemien. I Bibliotekets venner arrangerer vi foredrag og forfatterbesøk.

Jeg er medlem av Eldrerådet i Færder.

Jeg er også med i seniordans, det begynte jeg med i 2007. Det er kjempegøy.

Jeg liker bedre å være med på det som skjer enn å vaske vinduer og pusse sølv.

Hvor lenge har du vært aktiv i foreningen?

Jeg flyttet til Tjøme i 2005, og begynt å engasjere meg sakte i ulike foreninger. Før det var jeg aktiv i Drammen, både i Røde Kors og rådet for funksjonshemmede i Drammen. Hadde også et stort engasjement i foreningen for funksjonshemmede.

Hvorfor begynte du å engasjere deg?

Når jeg ble såpass gammel tenkte jeg at det var på tide å slutte og engasjere meg i barn og unge. Jeg vil jobbe litt for eldre. Også hadde vi to gode venner som dro meg med, de sa at jeg måtte bli med. Han ene ville gjerne ha meg med som sekretær. Så da ble det sånn. Når man begynner med noen, blir man kjent med folk også blir man ved det.

Nysgjerrighet er en drivkraft hos meg.

Hva er det som gjør at du fortsatt engasjerer deg?

Masse hyggelige mennesker.

Jeg ser stadig etter noen som kan være min arvtager, men har ikke funnet noen ennå.

Hva mener du er den største gevinsten for deg med å jobbe frivillig?

Jeg får være med på konferanser, og spennende aktiviteter som engasjerer og gir energi. Flott å komme på hotell er det jo også.

Har du en god historie som du kan fortelle fra ditt frivillige engasjement? Hva er f.eks. din beste opplevelse som frivillig?

For lenge siden jobbet jeg på Soltun i Drammen, det ble lagt ned i 1991 i HVPU reformen.

Jeg var med norsk foreningen for utviklingshemmede, og i den foreningen hadde vi sommertreff hvert år om sommeren på vår hytte på Tjøme. En gang var vi over 50 stykker. Det var grilling, gode kaker og kaffe. Alle fikk komme med pårørende. Bussen kom frem på svingete veier, og var full av gåstoler og rullestoler. Alle ville være med til Tjøme. Mye jobb, men det hyggelig overveier det. Det var sommerens høydepunkt, så vi gjorde dette over 10 år.

Afternoon tea hos kongen har jeg også fått være med på. Jeg ble plukket ut til å delta for mitt engasjement som frivillig. Når jeg kom inn i salen, sa dronningen: «Der kommer en Tjømling».

Det virker som om ditt døgn har flere timer enn andres? Hvordan får du tid til å bidra som frivillig?

Alt er ikke på samme dag, uka har tross alt 7 dager. Jeg ser veldig lite på tv, men jeg leser mye. Hver morgen og hver kveld. Jeg har tid til det meste i mitt tempo.

Hva er din oppfordring til andre som ønsker å engasjere seg som frivillig?

Folk her ute på Tjøme er flinke til å stille opp.. men folk er blitt glad i egen fritid og ønsker ikke ta lederverv, men stiller opp når de blir spurt.

Jeg liker å få til det jeg liker å engasjere meg i selv. Liker å presentere ting som er spennende. Så ved å engasjere deg kan du sette lys på det du synes er viktig. Det fineste er treffet med andre på samlinger, fredagskaffe eller julebord.

Vi trenger din hjelp til å nominere den eller de som du mener fortjener litt ekstra oppmerksomhet for sitt frivillige arbeid.

Du nominerer enkelt ved fylle inn dette lille skjemat.