Elever i Færder får viktig kunnskap om trygg ferdsel i vann

I Færder kommune får alle elever i 5. trinn tilbud om opplæring i seiling og utesvømming. Tilbudet startet i 2021 og er et samarbeide mellom Tønsberg Seilforening og kommunen. Midler fra Sparebankstiftelsen DNB har vært avgjørende for å realisere prosjektet «Med vind i seilene».

Midler til utstyr

Prosjekt «Med vind i seilene» har stor slitasje på utstyret som brukes i undervisningen. Båter, drakter, vester, våtsko og sikkerhetsutstyr trenger jevnlig oppgradering. Derfor er støtten fra Sparebankstiftelsen DNB uunnværlig for å kunne fortsette tilbudet til elevene i Færder kommune.

Eirik Brekke, styreleder i Tønsberg Seilforening, Eirik Haraldsen, finansrådgiveri Sparebankstiftelsen DNB, Giert Spæren, Tønsberg Seilforening, Jon Sannes Andersen, ordfører, Færder kommune og Hilde Schjerven, virksomhetsdirektør for oppvekst, Færder kommune

Trygghet og naturglede

Å kunne føle trygghet med vannet er spesielt viktig i en øykommune. Den nye satsingen foregår på Fjærholmen og gjennomføres for alle 5. trinn-elever over tre skoledager. Utesvømming-undervisningen fokuserer på livberging og målet for seilingen er å gi elevene gode opplevelser om bord i båt. Trygghet, sikkerhet og samarbeid er stikkordene for all undervisning.

Dette er et satsingsområde for Færder kommune hvor hele mennesket stimuleres gjennom aktivitet. I et større perspektiv handler det om livsmestring hvor skolegangen har en balanse mellom aktivitet, praktisk læring og teoretisk læring, sier idrettsinstruktør Fredrik Hvidsten-Smith.

Hvidsten-Smith forteller videre at elevene lærer seg livsviktig kunnskap om ferdsel i vannet, og at de får mulighet til å dele felles mestringsopplevelser gjennom praktisk innlæring. Idrettsinstruktøren er også opptatt av at prosjektet bidrar til at elevene utvikler naturglede og respekt for naturen vi omgir oss med.