Færder heiser regnbueflagget på alle skolene for å markere mangfold og likeverd

Rektor Anette Schømer, ordfører Jon Sanness Andersen, Angelika, Angelina, Kaia og Nikolai ved Torød skole.
I Færder kommune flagger alle skolene med regnbueflagg i juni. Det er ordfører Jon Sanness Andersen som har tatt initiativet til denne markeringen av mangfold, respekt og kjærlighet. - Å gi bort disse regnbueflaggene til skolene i Færder er et veldig bra symbol for det som Færder ønsker å stå for, sier ordfører Jon Sanness Andersen.

Ideen til å flagge på skolene kom fra Annette Schømer, rektor på Torød skole. Hun traff ordføreren i et annet sammenheng i forrige uke, og de kom i prat om Pride og regnbueflagg.

Jeg sa til ordfører at Torød skole skal ha et regnbueflagg. Og dermed kom tanken at alle skoler i Færder bør flagge med regnbueflagget. Ordføreren ble entusiastisk og sa at dette skal jeg ordne. Dermed er regnbueflagg blitt kjøpt inn og tilbys alle skolene i Færder kommune. Flagget symboliserer menneskeverd og et menneskesyn som vi ønsker å stå for. Det gjør noe med holdningene og verdiene til våre elever.

Ordfører Jon Sanness Andersen synes at rektor Annettes ide var veldig god, og satte i gang med å få bestilt regnbueflagg for å gi bort til skolene.

Vi ønsker å være en inkluderende kommune, og dette er en måte å vise at alle mennesker er like mye verdt. Samhold, likeverd og respekt er noe vi ønsker å stå for som kommune, og skolen er den viktigste arenaen for å formidle dette budskapet, forklarer han.

Applaus og jubel da flagget ble heiset

Flagget til Torød skole ble overrakt til rektor av ordfører, og deretter heiset til applaus og stor jubel fra elevene på skolen. Skolen ønsket å gi en gave tilbake til ordfører, og elevene fremførte ulike flotte kulturelle innslag. Det ble diktlesing av Angelika og sangen «Fix you» av Coldplay, fremført av hele 7. trinn på sang og gitar.

Elevene Kaia, Nikolai, Angelina og Angelika setter stor pris på at Torød skole flagger med regnbueflagget, og sier at det betyr mye for miljøet på skolen.

- Jeg synes det er veldig fint. Det viser at Torød skole støtter alle slik som de er, sier Kaia.

- Vi ønsker at alle skal føle seg hjemme her på skolen, fortsetter Nikolai.

- Det er viktig at vi støtter at mennesker kan være seg selv, uansett hvem de vil være, sier Angelina

- Det er veldig fint å vise at mennesker er velkommen, uansett hvem de vil være, sier Angelika. Det er viktig at Torød skole har et regnbueflagg, for det betyr at alle kan være her – akkurat som de er.

Rektor Annette står ved siden av elevene som blir intervjuet, og blir rørt og stolt over elevenes engasjement.

- Åh, nå skulle jeg ønske at jeg kunne klemme dere, kommer det spontant fra henne.

Viktig markering for både barn og voksne

At Torød skole flagger med regnbueflagget betyr også mye for de voksne som er tilknyttet Torød skole. Nestleder i FAU, Trude Borge Iversen, skriver på Torød skoles Facebook-side: Heia Torød skole og resten av Færderskolene, som med dette viser elevene at det er lov å være akkurat den de der.

Flere lærere på skolen deltok under heisingen av regnbueflagget, og de gav uttrykk for at de er stolte over markeringen.

Å jobbe som sosiallærer på skolen og vite at vi flagger ut dette budskapet om likeverd, respekt og at alle er unike. Det betyr så mye mer enn bare et flagg som henger der, sier sosiallærer Anne Mette Langgård.

Vi har plass til alle

Regnbueflagget på Torød skole symboliserer inkludering, likeverd og verdsettelse av mangfold, forklarer rektor Annette Schømer.

- Det visualiserer mange av kjerneverdiene skolen står for i forhold til menneskeverd. Regnbueflagget handler om langt mer enn kjønnsidentitet, det handler om at vi har plass til alle, at alle er gode nok akkurat som de er og at forskjellighet er en berikelse, sier hun.

- Vi er kjempestolte av ordføreren vår, som tok ballen og satte i gang med å få tak i flaggene, avslutter rektoren entusiastisk.