Færder kommune har uttalt seg til planer om vindkraftverk i Skagerak

Illustrasjon av vindkraftverk i Skagerak. - Klikk for stort bilde
Miljødirektoratet har fått varsel fra svenske myndigheter om planer for Vindpark Vidar, et havbasert vindkraftverk. Anlegget planlegges lokalisert ca. 35 km fra Verdens Ende i Færder kommune og ca. 36 km fra Hvaler.

Anlegget planlegges med mellom 66 og 91 vindturbiner, og en totalhøyde på turbinene på mellom 260-340 meter. I varslingsmaterialet er det vurdert at tiltaket kan ha følgende grenseoverskridende virkninger: fugler, marine pattedyr, arter som lever på bunnen nært anlegget, yrkesfiske, sjøfart og militære øvingsområder. Det skal nå utarbeides en konsekvensutredning for anlegget.

Færder kommune har gitt følgende uttalelse til varselet:

Vi viser til invitasjon til uttalelse i forbindelse med varsel om planer om havbasert vindkraftanlegg nord i Skagerak. Færder kommune har følgende uttalelse til varselet:

Hva som bør omfattes av konsekvensutredningen

De fleste aktuelle utredningstemaer synes ivaretatt i samrådsunderlagets kap. 9.1. Færder

kommune vil imidlertid understreke at konsekvensutredningen i tilstrekkelig grad må ivareta konsekvenser fra et norsk perspektiv.

Landskap er et viktig tema, og landskapsvirkninger fra ulike norske steder må vises og vurderes. Verdens Ende med Besøkssenter Færder nasjonalpark er et helt sentralt sted i Færder kommune, men også andre populære rekreasjons- og boområder i kommunen kan være aktuelle i en slik analyse.

Friluftsliv og rekreasjon synes utelatt fra den planlagte konsekvensutredningen. Færder kommune er enig i at kysten og øyer i den ytre skjærgården er langt mer benyttet til rekreasjon og friluftsliv enn de åpnere havområdene i Skagerak. Likevel foregår det en viss småbåtferdsel på tvers over Skagerak mellom Norge og Sverige, spesielt om sommeren. Temaet bør derfor ikke helt utelates fra konsekvensutredningen.

Synspunkter på planene

Vindkraft vil være en viktig energikilde i fremtiden. Miljøeffektene av slike anlegg må likevel utredes grundig, slik at lokalisering unngås på steder der de representerer uakseptable miljøpåvirkninger. Færder kommune vil avvente resultatet av konsekvensutredningen før det avgis uttalelse til planene. Færder kommune er avventende til etablering av et stort vindkraftanlegg i et område som ligger så nær store befolkningskonsentrasjoner, svært viktige rekreasjonsområder og flere marine nasjonalparker.

Deltagelse i den videre prosessen

Færder kommune ønsker deltagelse i den videre prosessen, bli informert om arbeidet og å være høringspart.