Fortsetter samarbeidet om godt alkovett

Generalsekretær Ragnhild Kaski overrekker ordfører Jon Sanness Andersen en kapteinskopp.Færder kommune signerte nylig en ny fireårsavtale med alkovettorganisasjonen Av-og-til.

Den høytidelige signeringen var på Verdens Ende, og til stede var Færder kommunes ordfører Jon Sanness Andersen, generalsekretær for Av- og- til, Ragnhild Kaski, representanter fra politi, brannvesenet, Røde Kors samt ansatte som jobber med det forebyggende folkehelsearbeidet i kommunen.

For Færder kommune er samarbeidet med Av-og-til utrolig viktig. Vi er en feriekommune, med et yrende båtliv, og det skjer dessverre altfor mange ulykker ved sjøen der alkohol er involvert. Ekte kapteiner drikker kaffe, sier ordfører Jon Sanness Andersen.

Samarbeider på flere områder

Færder kommune har samarbeidet med Av-og-til siden 2013, og samarbeidet strekker seg over flere områder. Ett av fokusområdene har vært barn og idrett. Idretten kan være et fristed for barn som har foreldre med alkoholproblemer. Derfor oppfordres idrettsklubber til å lage retningslinjer for alkoholbruk.  Andre fokusområder har vært foreldrenes rolle når ungdom kommer i alderen hvor de tester ut og alkohol samt trafikk og alkohol.

I tillegg har Færder kommune og Av-og-til hver sommer samarbeidet om å informere båtførere om å holde seg edru bak roret og hvordan promille reduserer tiden for overlevelse i kaldt vann.

Vi setter pris på det gode samarbeidet med Færder kommune og ser frem til fire nye år, sier generalsekretær Ragnhild Kaski.

Virksomhetsdirektør for administrasjon, kultur og levekår, Laila Rognaldsen, takket politiet, brannvesenet og Røde Kors, som har vært viktige samarbeidspartnere og bidragsytere til de gode resultatene som samarbeidet med Av-og-til har gitt de seneste årene.

Signering av ny fireårsavtale.

Ny felles satsning?

Et aspekt som er viktig for kommunen når man tenker forebygging, er å være til stede for innbyggerne i hele livsløpet. Kommunen vil gjennomføre workshop for helsesykepleierne i samarbeid med Av-og-til, for å tilrettelegge for at den viktige praten om alkoholvaner tas systematisk i samtaler med nybakte foreldre. Dette vil nye verdensborgere og familier i Færder nyte godt av.

I Færder kommune er det en stor gruppe innbyggere med høy levealder, og det er kjent at alkohol påvirker helsen negativt på mange områder, samtid som eldre er ekstra sårbare. En eldre kropp tåler mindre alkohol enn hva man tålte da man var yngre.

Et viktig fokusområde for Færder kommune fremover er å se på eldre og alkoholforbruk, sier virksomhetsdirektør Laila Rognaldsen.

Generalsekretær Ragnhild Kaski sier seg enig i at eldres alkoholforbruk er et viktig folkehelseområde. Kanskje blir en slik satsning et nytt felles samarbeidsområde mellom Færder kommune og Av- og- til?

Skjenkesteder utfordres til alkoholfrie alternativer

Færder kommune og Av-og-til utfordrer skjenkestedene i Færder til å utvide drikkemenyen med spennende og velsmakende alkoholfrie alternativer, som bidrar til trygghet i trafikken, langs vannkanten og til sjøs, og som også gjør det lettere for barn å være med på sommerfesten.

Les mer om Av-og-til her.

Jon Sanness Andersen (ordfører), Ragnhild Kaski (generalsekretær), Marte Sletten (Av- og-til), Laila Rognaldsen (virksomhetsdirektør).