Føynland-lærer nominert til årets entreprenørskapslærer

Tre personer står samlet - Klikk for stort bildeCathrine Kvitberg fra Ungt Entreprenørskap Vestfold og Telemark, Gry Kamfjord Pettersen, lærer Føynland skole og Jon Sanness Andersen, ordfører

Det er onsdag formiddag og 7. trinns-elever på Føynland skole og ordfører er samlet utenfor klasserommet, med blomster, kake og diplom. De skal overraske lærer Gry Kamfjord Pettersen med at hun er nominert som årets entreprenørskapslærer 2023.

«Overraskelse!», roper alle da de kommer inn i rommet, og en forfjamset lærer lurer på hva som er på gang.

Cathrine Kvitberg, rådgiver for Ungt Entreprenørskap Vestfold og Telemark, forklarer for Gry at lærere i hele kommunen har nominert henne til årets entreprenørskapslærer, for sitt arbeide med SMART-programmet.

Nesten to meter

Ett av prosjektene i programmet var konkurransen «Smarte Grønne innovatører». Konkurransen gikk ut på å tenke ut løsninger på forskjellige problemstillinger når det gjelder å jevne ut bruken av energi, bruke energi flere ganger, eller produsere eller ta vare på energi. Elevene skulle lage modeller av sine løsninger, og en enkel reklamefilm.

Ordfører Jon Sanness Andersen tar ordet.

– Hei, jeg heter Jon og er ordfører, innleder han.

– Og er veldig høy, kommer det fra en elev på første rad.

– Det stemmer, jeg er nesten to meter lang, bekrefter ordføreren.

Etter at disse realitetene er avklart, samt spørsmål om ordførerkjedet er ekte er besvart, fortsetter ordføreren:

Færder kommune ønsker å satse på entreprenørskap. Og da er vi avhengige av ildsjeler – noen som brenner for nyskaping og skapergleder, og en sånn er du. Det er veldig viktig at vi har lærere som deg, Gry.

Bygger et positivt og inkluderende klassemiljø

Ordføreren fortsetter med å lese opp nominasjonen til Gry som årets entreprenørskapslærer:

– Vi ønsker å nominere en ekstraordinær lærer, som har vist seg å være en nøkkelperson for både elever og kolleger på vår skole. Hun har omfattende erfaring, pågangsmot og evnen til å få elevene til å evaluere og reflektere over sitt arbeid. Hun er ekstremt flink til å få elevene til å finne løsninger og bygger et positivt og inkluderende klassemiljø.

– Ikke bare er hun en dyktig lærer, men hun har også vist en imponerende evne til å omfavne ny teknologi og bringe den inn i klasserommet. Hun har tatt i bruk et helt nytt program, Ludenso, som alle elevene fikk teste. Hun var godt forberedt og klarte å få elevene proffe på programmet bare 15 minutter senere.

– Hun har også jobbet hardt for å knytte sammen fagområdene og inkludere lokale næringsliv og kommune i våre skoleprosjekter. Hun har knyttet SMART-prosjektet opp til fag som naturfag, norsk samt kunst og håndverk – og henter inn personer fra næringsliv og kommune til å sitte i juryen på skolemessene.

To damer i et klasserom - Klikk for stort bildeCathrine Kvitberg fra Ungt Entreprenørskap innleder. Gry Kamfjord Pettersen til venstre

Overveldet

Gry Kamfjord Pettersen er overrasket, overveldet og glad over nominasjonen.

Vi er ett team – jeg og elevene, sier hun. Jeg ser hvor gøy elevene synes at dette er, og hvor stolte de er av det de får til.

Gry jobbet tidligere med ungt entreprenørskap på Borgheim ungdomsskole, og er den som har introdusert UE på Føynland skole.

Den 30. mars kåres årets entreprenørskapslærer for Vestfold og Telemark på Hjertnes i Sandefjord.