Hedret frivilligheten

Pandemien har vært utfordrende for frivilligheten og kulturlivet. Torsdag kveld ble begge to satt pris på av kommunen .

Festforestilling for frivilligheten

Noen visste at de skulle motta pris, andre fikk det som en overraskelse underveis på prisfesten. Et uvant og etterlengtet, folksomt kulturhus med kulturinnslag og konsert, var rammen da Færder kommune slo på stortromma for å dele ut priser. Kulturpris, kulturstipend, samfunnspris og klimapris ble delt ut til verdige vinnere.

Pris for kulturinnsats

De som får prisene har gitt mye av sin tid og engasjement for at vi alle skal kunne oppleve kulturhistorien i området vårt, sa ordfører Jon Sanness Andersen da han delte ut kulturprisen for 2021.

Ja, prisfesten skulle egentlig vært avholdt i desember, men grunnet en viss pandemi hadde den blitt utsatt til 10. mars. Alle var uansett fornøyde med å både få delt ut og motta priser. Sent, men godt, heter det jo.

Jeg er utrolig rørt. Dette gir meg energi til å fortsette, sa Geir Sætevik.

Han fikk prisen for sin innsats med å registrere kulturminner. Siden han startet i 2015 har han registrert over 800 kulturminner fra første og andre verdenskrig, hovedsakelig på Tjøme. 3.000 bilder er også lagt inn i den offentlige databasen for kulturminnesøk.

Sætevik delte kulturprisen med Thorvald Morris Haraldsen, som har lagt ned en imponerende innsats for å skape aktivitet i skjærgården gjennom restaurering og drift av Fulehuk fyr og Ishavsskuta Berntine.

Det er ekstra hyggelig at kystkulturen blir hedret, sa Haraldsen, som selv kommer fra sjømannsslekt.

I takketalen kom han også med et ønske om mer penger til Berntine «for å kunne ta skikkelig vare på henne». Alle kveldens priser og stipend er på 10.000 kroner, i tillegg til blomster, diplom – og festkvelden i kulturhuset.

Geir Sætevik, Thorvald Morris Haraldsen, ordfører Jon Sanness Andersen

Overraskede klimavinnere

Første gang klimaprisen ble delt ut var i 2012 i Nøtterøy kommune. Prisen deles ut til en person, forening eller virksomhet som har gjort en innsats for å få ned klimagassutslippene i Færder. Prisen for 2021 er femte gang prisen deles ut.

Dette var jo litt overraskende på oss, selv om vi kanskje har fått noen hint underveis, sa Kristoffer Klopp, som var en av mottakerne av prisen.

Kristoffer Klopp, Lene Husby, Jessica Kristin Fekjær Kristensen og de to døtrene til samboerparet Kristensen/Klopp.

Sammen med samboeren sin Jessica Kristin Fekjær Kristensen og Lene Husby styrer de Facebook-gruppa Teietoppens byttesirkel. Siden 2017 har gruppa vært et sted der brukte klær og ting bytter hender. Betalingen er som oftest ikke mer enn en sjokolade, en brus eller en pakke med kaffe. Dette er gjenbruk i praksis. Det siste året har rundt 10.000 handler blitt gjennomført i gruppa som har over 4.400 medlemmer.

Å bruke det du eier lenger, eller få noen andre til å bruke det, er bra for både klimaet, samvittigheten og lommeboka. Lederen av Færder kommunes klima- og miljøråd, Tor Anton Andersen delte ut prisen til både de tre administratorene og de to døtrene til samboerparet Kristensen/Klopp.

Samfunnspris til vaksinehjelpere

Da Færder kommunes innbyggere skulle vaksineres var det godt å ha hjelp av frivillige til å gjennomføre denne gigantiske operasjonen. Frivillige som kanskje hadde måttet være hjemme på grunn av lite aktivitet under pandemien, var raske til å melde seg da det trengtes hjelp til vaksinesenteret i Wilhelmsenhallen.

Vi hadde aldri klart dette uten dere frivillige, sa ordfører Sanness Andersen da han delte ut prisen til den store gruppa med frivillige som fylte scenen.

De frivillige som har deltatt i vaksineringsarbeidet i Færder.

De frivillige bidro med 7.000 timer innsats ved vaksinasjonssenteret. Og vi har fått en befolkning som er vaksinert mot koronaviruset. Takk skal dere ha!

Færderstipendet til dyktig gitarist

Alf Marius Kjærås fikk Færderstipendet for 2021. Begrunnelsen fra juryen var følgende: Meget lovende og dyktig gitarmusiker, med et sterkt internasjonalt engasjement og samarbeid med utenlandske musikere. Imponerende CV. Studerer for tiden ved Griegakademiet og avholder jevnlig konserter. I tillegg underviser han på Færder kulturskole. Vi fikk gleden av å høre Alf Marius fremføre live i kulturhuset.

Alf Marius Kjærås

Færder frivilligsentral og organisasjonen "Færder for alle" mottok midler fra Sparebankstiftelsen

Færder frivilligsentral, ved daglig leder Ingrid Wåhlberg, og Elizabeth Lilleby og Dorothy John fra "Færder for alle"mottok 50.000,- fra Sparebankstiftelsen Nøtterøy Tønsberg til arrangementet "Sykkelfest i parken" som skal foregå 1. august. Gratulerer!

Elizabeth Lilleby og Dorothy John fra "Færder for alle" og Ingrid Wåhlberg, daglig leder for Færder frivilligsentral mottar gavesjekk fra Sparebankstiftelsen Nøtterøy Tønsberg.

Takk også til alle som bidro til å gjøre priskvelden til en festkveld i Nøtterøy Kulturhus. Her fikk publikum og prisvinnerne oppleve musikk i verdensklasse, ung og energisk dans, utdrag fra les Miserables og andre kulturinnslag.

Festkvelden var også en påminnelse om hvordan livet kan være etter pandemien. Vi gleder oss til nye kulturopplevelser og til å møte alle de vi ikke har kunnet være med den siste tiden. Det trenger vi alle.