Kulde og mye snø på bakken – her er noen gode råd

Til helgen blir det kaldt, og kanskje ned mot 20 minusgrader. Ordfører Tom Mello ber innbyggerne om å ta litt ekstra vare på hverandre i denne perioden med sterk kulde og mye snø på bakken.

- Noen er ikke i stand til å forberede seg godt nok på ekstrem kulde. Eldre som bor alene kan være spesielt utsatt. Sjekk hvordan det står til hos dine nærmeste og hos naboen. Kanskje de kan trenge en hyggelig telefon eller et besøk, litt hjelp til snømåking eller hjelp til å handle? Din hjelp kan gjøre en stor forskjell, sier Mello.

Kle barna rett i kulda

Værmeldingen sier at det blir sol og fine forhold for vinteraktiviteter i helgen, men husk å kle barn godt med ull i flere lag, varme votter og god lue. Hvis det er skikkelig kaldt, bør barn ikke være for lenge ute av gangen.

Vær på vakt for tegn til nedkjøling hos barn, som skjelving, dårlig motorikk og uklar tale. Hvis temperaturen er under 10 minusgrader, bør spedbarn sove inne.

Nyhetsgrafikk.no

Unngå fryste vannrør

Beredskapskoordinator Eirik Veseth minner om viktigheten ved å ha tilstrekkelig varme på inne, slik at ikke vannrør fryser. I oppholdsrom anbefales minimum 10 grader, og i kjellere med vannrør bør ikke temperaturen være lavere enn 5 grader.

- Husk at rom som ikke brukes, også kan ha vannrør som kan fryse. Prøv å ha jevn temperatur i alle rom, oppfordrer Veseth.

Har du vannpumpe, må du sørge for at det er måket rundt pumpa, slik at ikke lufttilførselen blir redusert. Da kan vannpumpa avgi mindre varme eller i verste fall gå i stykker.

Gjør deg synlig

Smale veier og høye brøytekanter gjør det mer krevende å være trafikant. Bilførere bes være særlig oppmerksomme på gående i veibanen. Barn bør heller ikke leke i brøytekanter eller i veien.

Alle som beveger seg til fots utendørs bør bære refleks når det mørkner! Sterke farger hjelper på dagtid. Vær ekstra nøye med refleksvester og annet godt reflekterende utstyr for barn.

Husk egenberedskap

De seneste dagene, med stort snøfall og kulde, er en viktig påminnelse om betydelsen av en god egenberedskap. DSB har informasjon om hvordan du forbereder deg best mulig på om f eks strømmen blir borte eller du blir isolert av været i flere dager. https://www.sikkerhverdag.no/din-beredskap/hendelser-og-kriser/beredskap-i-hjemmet/