Møttes på Frivilligbørs – dro på busstur!

Nes sykehjem deltok på Frivilligbørs Tønsberg og Færder på Støperiet i fjor høst, i håp om at noen kunne ordne en tur i nærområdet for noen av beboerne. Jan Petter Bergan i Tønsberg Rotary tok utfordringen, og denne uken tok han med seg 12 glade mennesker på en innholdsrik busstur.

Turguide Jan Petter Bergan - Klikk for stort bildeTurguide Jan Petter Bergan

- Jeg fikk inntrykk av at de var veldig takknemlige, og vi har fått tilbakemelding om at alle syns det var en veldig fin tur, sier Jan Petter Bergan.

Lunsj i sola - Klikk for stort bildeLunsj i sola!

Han var en av mange som tok turen innom Støperiet da Frivilligbørs Tønsberg og Færder ble arrangert i høst – børsen der lokale bedrifter, kommunale virksomheter og frivillige organisasjoner, lag og foreninger møtes for å inngå samarbeidsavtaler og bytte tjenester. Tønsberg Rotary inngikk avtaler med både Kirkens bymisjon, Midtløkken aktivitetshus og Nes sykehjem – som ønsket seg en tur.

- De ønsket seg en tur i nærmiljøet, og jeg tenkte at dette måtte det være mulig å få til. Da fikk jeg se Anniken Pettersen ved Tønsberg Frivilligsentral på den andre siden av rommet, og ble enig med henne om at Rotary skulle ordne innhold på turen hvis de kunne stille med buss. Og slik ble det, sier Bergan.

- Eksempel til etterfølgelse

Busstur  - Klikk for stort bildeGod stemning ved avreise

Bussturen gikk rundt i nærmiljøet i Søndre Slagen, og første stopp var på museet til Vallø og omegn historielag.

- Jeg er opptatt av en tur må ha et innhold. Ragnar Henriksen ga et svært interessant foredrag om saltverkets historie. Det er spennende historie som mange ikke kjenner så godt, sier Bergan.

Deretter gikk turen videre til Karlsvika, der følget inntok medbrakt lunsj i solveggen før de satte kursen tilbake mot Nes.

- De som var med fikk en litt annerledes dag, og det er egentlig ikke så mye som skal til. Veiene ligger jo der, og alt man trenger er en buss. Det er hundrevis av spennende steder å besøke i Tønsberg, og jeg håper dette kan være et eksempel til etterfølgelse, sier Bergan.

Samling på museet til Vallø og omegn Historielag - Klikk for stort bildeMuseet til Vallø og omegn Historielag

Ny frivilligbørs 2. oktober

Påmelding Frivilligbørs 2024

Det ble inngått over 100 avtaler da Frivilligbørs gikk av stabelen i 2023. Helena Bisgaard og Eva Marie Wang-Norderud jobber med frivillighet i henholdsvis Færder og Tønsberg kommuner, og de håper på rekordmange nye avtaler når årets Frivilligbørs arrangeres 2. oktober.

Dette handler om å få til et verdifullt samarbeid mellom frivilligheten, næringslivet og kommunene. De forskjellige aktørene kommer til børsen med sine behov og det de selv kan bidra med, og de inngår avtaler og bytter tjenester uten at det er penger involvert, sier Bisgaard.

Wang-Norderud forteller at mange har hatt positive erfaringer med å delta.

- Det utrolig mange ulike behov som kan dekkes når man kommer sammen og søker samarbeid. Noen har fått hjelp til å løse helt praktiske oppgaver på arbeidsplassen sin, mens andre har fått kursing i førstehjelp eller foredrag om helse eller bærekraft. Andre igjen har fått hjelp til å arrangere sosiale samlinger, eller altså en busstur i nærmiljøet. Jo flere som deltar på Frivilligbørs, jo større muligheter er det for at alle finner noen å samarbeide med, sier hun.