Ny bålpanne og nytt informasjonsskilt på Hella.

Dugnadsgjengen fra Nøtterøy Historielag og Nøtterøy Rotary: Dag Mikkelsen, Tor Gervin, Rolf Jespersen, Werner Olsen, Jon Pande, Kari Skrikstad Bakke, Ranveig Roberg og Signar Idland.

Den 8. mai var det duket for den årlige dugnaden på Hella, utført av ildsjelene i Nøtterøy historielag og Nøtterøy Rotary. De to foreningene har i mange år sørget for at området på Hella er klart til sommerbruk, og sett til at alt står bra til med kulturminnet. Til neste år ønsker de seg flere hjelpende hender til dugnaden.

Nytt skilt og ny bålpanne

Hella er et populært rekreasjonsområdet og jobben de to foreningene gjør gir gleder til mange som bruker området. I år kunne foreningene notere to nyheter: Vestfold og Telemark fylkeskommune har oppgradert informasjonsskiltet, og Færder kommune har satt ut bålpanne nede på stranda.

Vi har satt ut bålpanne fordi det er forbudt å brenne bål på eller innenfor hensynssonene til kulturminnet, sier Hege Rui, kultursjef i Færder kommune.

Hun er glad for at området er så aktivt i bruk, og håper at forbudet blir respektert og at den nye bålpanna blir tatt i bruk, i stedet for de ulovlig etablerte bålplassene oppe på selve gravfeltet.

Speiderne koser seg på Hella

Samme dag hadde også Nøtterøy KM Speidere møte på Hella. De bruker området mye, og ønsket den nye bålpanna velkommen.

Bålpanna er veldig fin og diskret, jeg så den ikke før jeg kom helt ned. Den kommer vi til å bruke, sier speiderleder Matilde Fosse.

Nøtterøy KM Speidere: Rakel Koren, Cathrine Pande Wølner Matilde Fosse og foran, Emile Fosse

Gravfeltet og stranda er nå klart for sommerbruk. Hege Rui oppfordrer alle besøkende til å stoppe opp og lese det nye informasjonsskiltet som er satt opp.

Det er mange som bruker området som ikke er klar over at det er et gravfelt. Det er fantastisk når kulturminner kan være så aktivt i bruk som Hella. Når folk kjenner historien tar de forhåpentligvis ekstra godt vare på det. Det er det vi kaller vern gjennom bruk, sier hun.

Hege Rui har en helt klar oppfordring: ta med søppel hjem, plukk gjerne stillehavsøsters, bruk den nye bålpanna, hjelp oss å opplyse andre om forbudet mot bålbrenning på kulturminnet og kos dere masse med sommer og sol på en av Færders perler!

Oversiktskart over Hella

Få mer informasjon om kulturminnet på Hella her:

Her får du tips om en fin tur fra Hellaskogen til Hellastranda.