Ny opplæringslov krever lokale forskrifter

En ny nasjonal opplæringslov trer i kraft den 1. august, og med den kommer krav om lokale forskrifter som skal regulere ulike aspekter av skole- og opplæringssystemet. Færder kommune har påbegynt arbeidet med å utarbeide disse forskriftene, og setter i gang prosesser for hver enkelt forskrift.

Alle forskriftene sendes ut på høring før de skal behandles politisk, noe som sikrer bred medvirkning og mulighet for innspill fra både fagpersoner og innbyggere.

En av forskriftene har allerede vært gjennom høringsprosessen og skal behandles politisk før sommeren. To andre forskrifter er nå ute på høring. Kommunen oppfordrer alle interesserte parter til å komme med sine synspunkter og forslag innen 4. juli, slik at forskriftene kan bli så gode og dekkende som mulig. Høringene finner du her.

Elevrådskonferanse i september

En av de viktigste forskriftene, skoleregler, vil ha en grundig prosess med bred involvering av bl.a. elever, foresatte og ansatte. Det planlegges en elevrådskonferanse i september 2024, der det vil være en aktiv elevprosess med innspill til nye skoleregler.

-            Vi mener det ligger et stort potensial i prosessen med å kunne lage nye skoleregler, hvor vi involverer partene og tenker nytt og helhetlig sammen, sier Hilde Schjerven, virksomhetsdirektør for oppvekst.

Hilde Schjerven - virksomhetsdirektør for oppvekst. Portrettfoto. - Klikk for stort bildeHilde Schjerven - virksomhetsdirektør for oppvekst