Nytt elektronisk skjema skal gi bedre forhåndskonferanser og en mer effektiv prosess

Byggesaksavdelingen lanserer et nytt elektronisk skjema som skal brukes i forkant av forhåndskonferanser. Skjemaet skal gjøre det enklere for brukerne, slik at de får sendt inn all nødvendig informasjon i forkant av forhåndskonferansen.

– Dette er et skritt nærmere målet om raskere saksbehandling, sier Anne-Mari Rustan Aas, leder av byggesaksavdelingen.

Ved at all nødvendig informasjon sendes inn til kommunen via det nye skjemaet i forkant av forhåndskonferansen, slipper man oppfølging som kan forsinke prosessen.

– I skjemaet går det tydelig frem hvilken informasjon man skal sende til kommunen i forkant av møte. Vi opplever stadig at vi må vi be om mer dokumentasjon. Da sender vi et mangelbrev, og det forsinker prosessen, sier Rustan Aas.

Om all relevant informasjon er sendt inn til kommunen i forkant av en forhåndskonferansen, vil det føre til at kommunen skal kunne gi bedre svar i forhåndskonferansen.

– Vi vil kunne stille bedre forberedt. Jo bedre informasjon vi får om tiltaket som skal bygges, jo bedre svar vil vi kunne gi i en forhåndskonferanse, sier Rustan Aas.

Bransjen ble involvert

Kommunen har involvert bransjen i prosessen med å lage det nye skjemaet. Det å få mer konkrete avklaringer og raskere gjennomføringer av forhåndskonferanser er noe bransjen har etterlyst.

Rustan Aas er fornøyd med at bransjen var villige til å teste skjemaet og gi tilbakemeldinger før skjemaet ble lansert.  Nå håper hun at skjemaet blir tatt i bruk.

– Jeg håper at skjemaet blir tatt i bruk av både profesjonelle og privatpersoner. Jeg vil tro at dette vil bidra til enda bedre effektivitet, og at folk får svar på det de lurer på. Det er det viktigste, sier Rustan Aas.