Skremmende mange hytter uten røykvarsel

- Alle hytter og anneks skal ha fungerende røykvarsler. Eier har en soleklar plikt til å ha det på stell. Når våre feiere på tilsyn med fyringsanlegg i fritidsboliger avdekker at 37% av hyttene ikke har fungerende røykvarsler så er det skremmende, sier brannsjef Per Olav Pettersen i Vestfold interkommunale brannvesen.

I Færder kommune er det 3213 fritidsboliger. At nær 4 av 10 hytter ikke har røykvarsleren i orden er nedslående, og står i grell kontrast til ordinære boliger der mellom 3-5% ikke har røykevarsel, i følge VIBs statistikk.

Enda verre står det til med slokkemiddel, 6 av 10 hytter har avvik.

- Denne sommeren må vi regne med at hyttene blir vel brukt, i tillegg har mange hytter anneks eller små tilbygg der familie og venner overnatter. Alle disse rommene må dekkes av en eller flere røykvarslere. Vi har ingen å miste i brann. Tidlig varsling redder liv, sier brannsjef Per Olav Pettersen.

- Vårt soleklare råd er: Kjøp trådløse røykvarslere som kan kobles sammen. Utløses én piper alle. Kostnaden er svært lav og både hytteeier og gjestene kan da sove tryggere, sier brannsjef Per Olav Pettersen.

Ikke til døra

Svært mange hytter ligger slik til at brannmannskapene ikke kan kjøre helt fram, da kan det ta tid før de kan iverksette innsats. Realiteten er at oppstår det brann, blir den raskt svært omfattende i en hytte før du får hjelp. Tidlig varsling redder først og fremst liv, men kan også gi hyttefolket tid nok til å slukke med brannslokningsapparat før brannen i verste fall legger hytta i ruiner. Er det full fyr er det bare å komme seg ut med livet i behold.

Riktig plassering av røykvarsleren:

• Skal monteres på høyeste punkt i taket og minst 50cm fra veggen.
  • Ha minst en røykvarsler i hver etasje.
  • Avstanden mellom to røykvarslere bør ikke være større enn 12m.
  • Du bør minst ha en røykvarsler per 60 kvadratmeter.
  • Skal være hørbar i alle rom
  • Alle bygg der noen overnatter må ha røykvarsler
  • Røykvarslere bør byttes ut med nye hvert 8-10 år
  • Kjøp optiske røykvarslere, gjerne flere trådløst koblet sammen
  • Test røykvarslerne hver gang du kommer til hytta

Mer info finner du hos Vestfold interkommunale brannvesen.