Jeg forstår at kommunen skal overta og drive dette tiltaket i egenregi. Det fører til en innsparing og det er fint, men hvor fremkommer forklaring på hvordan innsparingen «skal skje» i budsjettet? Ifølge dokumentet så langt jeg kan skjønne så øker ikke antall stillinger i FINT så hvor tas de ressursene som skal drive intro programmet fra?
Svar:
Dette ligger inne som en nettoeffekt på tiltaksbeskrivelsen i Færder 2030:
Frivillighet og utenforskap
Tiltaksbeskrivelse
Færder 2030 tiltak for frivillighet og utenforskap har som mål å gi særlig flyktninger økt livsmestring, varig tilhørighet i arbeidslivet, tettere oppfølging, mer helhetlig veiledning og økt tilhørighet i lokalsamfunnet. Satsing på prosjektet “Bli med ut” vil være sentralt i dette arbeidet.
Foreslåtte innsparingstiltak for budsjett 2025 utgjør netto 2,0 mill. kr og består av følgende:
0,8 mill. kr - Det er vurdert å være hensiktsmessig at Flyktning- og integreringstjenesten bidrar på et tidlig tidspunkt inn mot å få flyktninger i integreringsprogrammet over i arbeid og ev. utdanning. Det foreslås derfor å etablere engasjementstilling som jobbspesialist til 0,8 mill. kr for tettere oppfølging, kartlegging og utarbeidelse av integreringsplaner av introduksjonsdeltakere. Tiltaket vil på bidra til flere flyktninger over i arbeid og inkludering, før øvrige kommunale innsatser fra for eksempel NAV mv må inn og bidra. Brutto driftsbesparende effekter beregnes til 1,6 mill. kr.
0,6 mill. kr - Organisere introduksjonsprogrammet på en mer hensiktsmessig, effektiv og målrettet måte ved å løse flere oppgaver i egenregi.
0,6 mill. kr - Tettere oppfølging av deltakere i prosjektet “Jobbsjansen” for å få flere over i utdanning og fast arbeid.
Det foreslås driftsbesparende effekter av tiltak på 2,6 mill. kr innen 2030.
I budsjettet 2025 ligger dette beløpet som reduksjon i kjøp av tjenester.
I 2023 var kostnaden på introduksjonsprogrammet 4 800 000 ( basert på kontrakt fra 2017)
Behovet for personalressurs er beregnet på følgende måte:
4 programveiledere à 684 000 lønn og sosiale kostnader
1 fagansvarlig á 740 000 lønn og sosiale kostnader
Total kostnad personalressurs 3 400 000
Besparelse 1 400 000 kroner.
Vi legger inn en nøktern effekt i 2025, samt halvårseffekt. Personalressursene er beregnet ut fra aktiviteten siste år. Gjennomsnitt deltagere i 2023 er 90 personer og i 2024 100 personer.